Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwsbrief - Prematuur
Hallo,

Ik krijg de nieuwsbrief van Alpaca-Ranch, en daar werden een paar kenmerken van prematuriteit neergezet (geen idee of ik dat hier mag kopieren of niet, dus ik doe het maar niet..)
Maar een aantal van die kenmerken, zoals de kromme oortjes, beetje slappe achterpootjes en te lang blijven liggen, had een van onze cria's dit jaar. Ook heeft hij waarschijnlijk niet (of niet veel) gedronken binnen de eerste vier uur.
Het was een vrij moeilijke bevalling, we hebben ook moeten helpen omdat hij niet goed lag (1 voorpootje bleef lag dubbel) en de moeder had daarna niet veel op met de cria.

Zoals in mijn onderschrift te lezen staat ben ik niet de eigenaar van de alpaca's en help ik alleen af en toe een handje, ik ben dan ook naar mijn werk gegaan en de boer hield het in de gaten.
Toen ik terugkwam van mijn werk ontdekten we dat het niet goed ging met de cria zelf en heb ik de uier gecontroleerd van de merrie. Het bleek dat maar 2 speentjes open waren. Ik heb alle spenen open gemaakt en daarna is het jong gaan drinken.

Het jong doet het nu net zo goed als de anderen die we hebben. De oortjes bleven alleen vrij krom dus daar hebben we een plakkertje omheen gedaan zodat ze goed gaan staan (als tip van een alpacahouder in de omgeving).

Maar ik vroeg me af of dit per direct een prematuurtje genoemd moet worden. De moeder heeft iets langer dan 11 maanden gedragen. Kunnen de symptomen zoals deze cria ze had ook wat te maken hebben met de moeilijke bevalling?
Note: De alpaca's waar ik het over heb zijn niet mijn alpaca's. Ik help de boer wat met de verzorging maar heb verder geen inspraak op wat er met de dieren gebeurt.
Antwoord
(06-09-2010, 04:40 PM)Esthar schreef: Maar ik vroeg me af of dit per direct een prematuurtje genoemd moet worden. De moeder heeft iets langer dan 11 maanden gedragen. Kunnen de symptomen zoals deze cria ze had ook wat te maken hebben met de moeilijke bevalling?

Het kan heel goed te maken hebben met de bevalling. Een prematuur heeft toch meerdere kenmerken zoals in de nieuwsbrief is vermeld.
Toch kan met meer dan 11 maand dracht nog best een prematuur geboren worden. De één is volgroeid met 10,5 maand, de ander misschien pas met 12 maand. Heb je het veulen ook gewogen? Daar kan je o.a. ook uit opmaken of het een prematuur kan zijn. Wanneer er meerdere kenmerken naar voren van een vroeggeboorte is de kans op prematuur groten dan wanneer alleen de oortjes krom hangen.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)