Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoefjes
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de hoefjes, onze alpaca hengst heeft lange nagels, zo lang dat ze krom groeien nu.( was al zo toen ik hem vorig jaar kocht).
Onze merrie had mooi hoefjes maar nu begint bij haar ook 1 nagel krom te groeien.
Ze zijn in mei geschoren en de hoefjes zijn geknipt, maar blijkbaar niet goed genoeg.
Ik heb toen aangegeven dat ik de nagels van hengst erg lang vond maar ze hebben er blijkbaar maar een klein stukje vanaf gehaald.
Of is het normaal dat ze kromme nagels krijgen?
Wat kan ik nu nog doen?
Groetjes Agnes.
Antwoord
Hoi Agnes,

Het knippen van de nagels hoort bij de standaard verzorging van de dieren. Dit gebeurt meestal tijdens het scheren, maar moet zeker in de loop van het jaar nogmaals gebeuren. Net als bij ons, groeien de nagels van de alpaca's ook. Wanneer deze te lang worden, zullen ze krom groeien en kunnen uiteindelijk ook gaan scheuren. Wacht je te lang met knippen, dan kan het zijn dat de nagels gaan bloeden wanneer je ze wilt gaan knippen, omdat er bij de nagels ook een ader meegroeit. Dit lijkt een bloedende wond, maar valt heel erg mee hoor!
Dus het knippen zal zo'n 3 / 4x per jaar moeten gebeuren. Afhankelijk van de kleur van de nagels en de ondergrond waar ze op lopen.
Knippen kun je doen met een simpele snoeischaar, maar deze heeft een kromming in het snijvlak. Wij gebruiken een speciaal schaartje om de nagels te knippen, deze heeft een recht snijvlak en ligt lekker in de hand.
Succes ermee!

Margreet JolingSmile
Antwoord
Hallo Agnes,
Controle en onderhoud van nagels en tanden is inderdaad goed uit te voeren bij de jaarlijkse scheerbeurt. Op zo'n moment kan het snel en netjes gedaan worden en geeft het voor het dier minder stress.
De theorie is dat donkere nagels minder snel groeien dan de lichte kleur nagels. Onze ervaring is juist andersom. De donkere nagels moeten wij zeker elke drie maanden knippen.
Heeft de stal een betonvloer of zijn er plaatsjes in de weide gemaakt, dan zullen de dieren zelf hun nagels een beetje kunnen onderhouden en is waarschijnlijk een paar keer per jaar een knipbeurt voldoende.
Bij twijfel over de lengte knip je best de nagel meerdere keren. Liever in vijf keer, dan één keer en te kort.
Succes.
Groetjes,
Anita
AlpacaWeide.be
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)