Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Embryo transplantatie
    Ik heb al wat farms voor levering van embryo's om mijn verlanglijstje staan...! Ha, ha... Misschien moet ik me ook maar eens verder gaan verdiepen in de ET. Onze Lysander is ook een ET. Echt super om zo'n vooruitgang te kunnen boeken.

Heb je nog superovulatie uitgeprobeerd?

Groetjes, Leo
Antwoord
Het eerste ET-veulen in de Benelux is een aantal dagen terug geboren, een primeur!

Het veulen is kerngezond en werd geboren bij Top-Line Alpacas. De fokkers zijn heel benieuwd naar de kwaliteit van het diertje, maar nu reeds ziet het er veelbelovend uit.

Groeten,

Thijs Flahou
Antwoord
Kan dit dan niet op dezelfde manier worden gedaan zoals bij mensen? Daar worden toch ook eicellen en zaadcellen ingevroren? Of is dit een hele domme vraag?

Ik moet inderdaad ook zeggen dat ik het idee krijg dat de dieren als fokmachine worden gebruikt i.p.v. als dieren, maar op deze manier zou je inderdaad wel buitelands talent hierheen kunnen krijgen, wat ook weer positief is.
Maar als dit beperkt blijft tot 1 of 2 keer per jaar valt dit wel mee, toch denk ik dat er mensen zullen zijn die dit als "vlug-rijk" formule gaan gebruiken en bv 30 hembra's op deze manier in een jaar zullen bevruchten ofzo van 1 tophembra..
Daar zou ik dan wel op tegen zijn..

Groetjes,

Angela
Antwoord
Hoi Angela,

Zaadcellen van alpaca's zijn moeilijk in te vriezen. Als je het op dezelfde manier doet als bij runderen gaan de cellen kapot. Het laten overkomen van ingevroren zaadcellen uit het buitenland kan dus niet. Kunstmatige inseminatie is dus niet mogelijk, daarom wordt embryotransplantatie toegepast. In chilie is het slechts 2 keer gelukt om een veulen te krijgen van KI. Men is er mee bezig om een vloeistof te creëeren waarin de zaadcellen wel gevroren kunnen worden.

Zelf doen we het ook op de natuurlijke manier. Hierdoor gaat de fokkerij niet zo snel maar blijft naar ons inzien wel leuker. Embryo transplantatie wordt inderdaad toegepast om van een tophengst en een topmerrie meerdere veulens per jaar te krijgen.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Wij zijn voor een artikel in het magazine Levende Have op zoek naar iemand die bezwaren heeft tegen embryotransplantatie. Wegen wat u betreft de voordelen niet op tegen de nadelen, neem dan voor 20 februari contact op met Jinke Hesterman, info@levendehave.nl
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)