Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vliegen vangen?
Tongue 
Met het warme vochtige weer van de laatste tijd heb je snel last van allerlei vliegjes en insecten in de stallen. Ondanks dat je de stallen regelmatig schoon maakt. Bij de etensbak spugen de alpaca's wel naar elkaar, ook hier komen weer vliegjes op af.

Wat doen jullie om de hoeveelheid vliegen te minimaliseren?

Zelf heb ik een aantal van die kleverige vliegenvangers hangen en smeer zo nu en dan op niet bereikbare plekken voor de alpaca vliegendood. Dit heb ik tevens in korrelvorm in een bakje boven op een balk van het dak geplaatst.

Wie heeft nog meer bruikbare tips?

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Hallo Gert,

Als oplossing voor de vliegen e.d. hebben wij aan het plafond een electrische vliegenvanger gehangen. Het apparaat doet al 4 weken zijn werk en daardoor zijn de alpaca's in de stal zo goed als vrij van het gekriebel en gezoem van vliegen/muggen. Op warme dagen hebben wij een ventilator in de stal gezet. Dat helpt ook goed om de vliegen buiten de stal te houden.
Groetjes,
Anita
AlpacaWeide
Antwoord
Ik zelf heb een H-trap dazenval bij het hok staan. Ik moet zeggen dat hij aardig zijn werk doet. Ook voor vliegjes en andere vliegende insecten.
In het hok hangt er ook een electrische vlieger vanger.
Nu dat de vacht korter is merk ik dat ze veel meer last hebben van de vliegen.
Antwoord
Hier gebruiken we inderdaad ook plakstrips.

Er bestaan ook wat 'natuurlijker' middelen tegen vliegen en dergelijke:
* Ze houden niet van wind, dus de deuren zo open zetten dat het lekker doorlucht (let wel, tocht uiteraard voorkomen).
* Ze houden niet van de kleur blauw: vroeger werden keukens en provisiekelders blauw geverfd of blauw betegeld. Wie weet werkt een blauw geverfde stal aan de binnenkant ook?
* Bepaalde bomen zijn insectenwerend, zoals de vlier (sambucus nigra) en de walnotenboom (juglans regia). Deze kunnen in de buurt van de stal worden geplant.
Antwoord
(10-07-2011, 09:31 PM)Shelomi schreef: * Bepaalde bomen zijn insectenwerend, zoals de vlier (sambucus nigra) en de walnotenboom (juglans regia). Deze kunnen in de buurt van de stal worden geplant.

Onder een wolnotenboom heb je inderdaad minder last van de vliegen.
Let er wel op dat de dieren geen groene bladeren of noten van de nootdragende bomen kan eten want die zijn giftig voor de alpaca!!!

Gert
Antwoord
(14-07-2010, 11:46 PM)Gert schreef: Met het warme vochtige weer van de laatste tijd heb je snel last van allerlei vliegjes en insecten in de stallen. Ondanks dat je de stallen regelmatig schoon maakt. Bij de etensbak spugen de alpaca's wel naar elkaar, ook hier komen weer vliegjes op af.

Wat doen jullie om de hoeveelheid vliegen te minimaliseren?

Zelf heb ik een aantal van die kleverige vliegenvangers hangen en smeer zo nu en dan op niet bereikbare plekken voor de alpaca vliegendood. Dit heb ik tevens in korrelvorm in een bakje boven op een balk van het dak geplaatst.

Wie heeft nog meer bruikbare tips?

Gert

Hoi Gert,

Wij gebruiken de dazen vanger die je bij iedere paarden groot handel kan kopen. Dat is een grote zwarte bal met een witte gaas toeter (pyramyde vormig) daarboven. De zwarte bal trekt de stekers aan, en omdat ze omhoog vliegen komen ze in het nette pyramide vormige net uit. En dat mond weer uit in een grote doorzichtige pot.. die moet je dan regelmatig leeg maken omdat hij vol zit. Hier in het veengebied waar wij wonen werkt het erg goed.
Ik kan hem zowel vlak bij de stal plaatsen als in de wei..

[Afbeelding: foto-van-Dazenval-2008.jpg]

[Afbeelding: voorbeeld-vangst-2008.jpg]

Er zijn op het internet ook diverse namaaktips die ook uitstekend werken.
Verder zijn een paar vlierbomen ook wel fijn, alleen schuren onze alpaca's met hun lijf erlangs waardoor de struiken nogal snel slijten.

Bij de paarden drogist in Roden hebben ze ook een groot assortiment aan anti vliegen middelen voor paarden, en een aantal daarvan zijn zeker ook bruikbaar bij de alpaca's

Nou veel suces

Antwoord
Geen groene bladeren of noten van de notenboom lees ik.
Wat met het bladafval in de herfst?
Onze notenboom van pakweg 35 jaar staat in de wei.. wat nu?
Antwoord
Volgens mij zijn de bladeren niet meer zo groen als ze eraf vallen. Droge verdorde bladeren hebben niet direct schade, gewoon even opletten of ze er überhaupt wel van eten.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)