Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vijfde tepel bij een merrie
Wie kan mij iets vertellen over de eventuele consequenties als een merrie een vijfde tepel heeft. (ik weet dat dit onderwerp een punt van afkeuring is (AZVD)).
Groetjes,
Anita
AlpacaWeide
Antwoord
Hallo Anita,

Wat ik weet over een vijfde tepel bij een alpacamerrie is dat het erfelijk kan zijn. Ook weet ik dat de AZVD bij een Zep-screening kijkt of een merrie vier tepels heeft. Maar in Hapert bij de alpacashow was er een merrie met 5 tepels en die behaalde toch een tweede plaats. Er werd mij verteld dat de jury van een show niet kijkt of een merrie nou 4 of 5 tepels heeft. Mijn conclusie is dus: voor de Zep-sceening is het niet goed, maar voor een show maakt het niets uit.

Groetjes Irmgard,
Bamby Alpaca Farm
Antwoord
Hallo Anita, Een 5de tepel is een bekend issue. Op een of andere manier is in Duitsland het gerucht ontstaan dat die 5de tepel de cria kan ontmoedigen omdat er meestal geen melk uitkomt. Bakerpraatjes, aangezien de cria alle tepels afgaat voor melk :-). Voor export kijken wij dat altijd na omdat we weten dat er hommeles van komt in Europa, maar voor eigen fokken zou ik er geen probleem mee hebben. Ook de jury op wedstrijden kijkt dit niet na omdat het geen enkele invloed heeft op de kwaliteit van het dier. Hier down under is het in ieder geval geaccepteerd.
Ward & Loraine
Excellenz Alpacas
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)