Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beoordeling op shows
Op shows kunnen de alpaca's op verschillende manieren beoordeeld worden. Dit is afhankelijk van het tijdstip, vlak na het scheren of wanneer de dieren nog een dikke vacht hebben. Er wordt dus beoordeeld op wol en lichaamsbouw. Wat vinden jullie belangrijker en hoe zien jullie graag dat er beoordeeld wordt op shows?
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Op de site van Snowmass worden heel duidelijk de verschillende vachtstructuren van alpaca's uitgelegd. Probleem van veel judges is dat zij te weinig ervaring met bijzondere vachten hebben waardoor zij soms te hoog en soms te laag worden gewaardeerd. In Amerika en Australië zijn ze daar veel verder mee. Dit betekent mijn inziens ook dat deze judges objectiever en beter (meer ervaren) beoordelen dan de europese judges.
Maar ik vind het zowiezo een verschrikkelijke goede prestatie: Vaak zo'n 200 dieren beoordelen op 1 dag valt niet mee. Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik hoop altijd op een zeer ervaren judge! Dan krijg je met de beste dieren ook echt de beste showresultaten.
Belangrijkste is de vacht. Maar je kunt alleen een goede vacht krijgen en doorgeven als het dier geen erfelijke gebreken heeft (of zo min mogelijk) en als het een goede lichaamsbouw bezit (exterieur). Dus meeste punten in beoordeling moeten gaan naar de vacht. Maar rest niet vergeten.

Groeten, Leo
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)