Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
suri vs huacaya
Graag had ik jullie mening eens gehoord over het feit dat veel fokkers beweren dat de suri's zwakker zijn,minder goed tegen ons klimaat kunnen dan de huacaya's.
Andere bronnen ,vooral surifokkers, beweren dan weer dat ze veel sterker zijn.
Weet van Aust.contacten dat ze allesinds beter tegen de warmte kunnen.
Achter 1 zaak ben ik ondertussen zelf al gekomen:hun temperament!
Antwoord
Dat suri's beter tegen warmte kunnen komt mij bekend voor. Hun vacht voelt veel 'koeler' dan die van een huacaya. Suri's hoef je ook maar eens in de 2 jaar te scheren. Alleen de buik moet je jaarlijks scheren zodat ze hun warmte kwijt te kunnen.
Maar ik heb ook begrepen dat suri's zwakker zijn onder natte omstandigheden omdat hun vacht niet loodrecht op de huid groeit zoals bij de huacaya maar het hangt langs het lichaam. Hierdoor zal je als het ware een scheiding op de ruggegraat krijgen waar de regen tot op de huid kan komen. Hierdoor hebben ze eerder last van onderkoeling bij nat en koud weer. Bij de huacaya zal het water niet tot op de huid komen.
Dat lijkt mij het grootste verschil tussen deze alpaca's, of is er meer?

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Even onze ervaringen wij hebben een 35 tal suri and 6 tal huacaya. Levend in het soms wel erg natte en soms extreem droge Nieuw Zeeland: Er gaan inderdaad verhalen dat de Suri meer problemen geven mbt klimaat. Kou is geen probleem, Suris zijn misschien iets gevoeliger voor vochtig weer met een koude wind (chill factor), maar dat zeggende zie ik ze niet eerder beschutting zoeken dan onze huacaya en zijn ze ook niet minder gezond. Ze kunnen inderdaad wel beter tegen de hitte, en moeten niet elk jaar geschoren worden. Sommige alpacahouders hier laten de fleece soms enkele jaren doorgroeien. (show fleece mag max 3 jaar oud zijn)
Ook op het vlak van temperament zien wij weinig verschil. Wat vooral belangrijk is hier is het bijknippen van de pony. Omdat bij de suri het haar over de ogen groeit, zien ze minder goed wat er in hun omgeving gebeurt en worden daardoor soms heel schrikkerig. Als de suri hetzelfde behandeld worden als the huacaya dan zijn ze wat betreft karakter en temperament gelijkaardig.
Ward & Loraine
Excellenz Alpacas
Antwoord
Volgens mij enkele voor en nadelen van de suri.
Het grootste nadeel is dat ze enkel proper zijn als ze pas geschoren(of geboren) zijn,dus bij een gemengde kudde zien ze er altijd uit als de vuilste van de kudde,hetgeen geen voordeel is voor startende fokkers/hobbymensen.
Wat voor mij een groot voordeel is ,hoe prachtig hun lokken wapperen bij het lopen.
Hetgeen ook bij de huacaya's tot uiting komt,een startende koper zal steeds zich meer aangetrokken voelen tot een alpaca die bewold is tov een pas geschoren.
Ook de geur is veel minder dan bij de huacaya's.
Zij zijn ook veel gespierder en hebben meer temperament als huacaya's volgens mijn alpacavet.
Samengevat volgens enkele gerenomeerde uit de alpacawereld de belangrijkste verschillen: http://www.alcazar.com.au/page3.html

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)