Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kou
Oh oh oh, wat maak ik mij toch ongerust over mijn alpaca's!!!
Ze zijn gisteren geschoren en lopen nu te rillen van de kou.
Ze kunnen naar binnen in de stallen/schuilhokken maar ik weet niet of dat nu zoveel scheelt.
Wij hebben sinds vorig jaar september alpaca's, hebben dus geen ervaring met het scheergebeuren.
Kan dat nu geen kwaad dat ze het zo koud hebben?
Volgend jaar doe ik het in ieder geval pas eind mei!!
Ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen??

Groetjes Agnes.
Antwoord
Hoi Agnes,

Het is natuurlijk een hele overgang van een dikke vacht met warm weer naar de jas uit en ook nog vies, nat en koud weer. Dan kunnen ze inderdaad even gaan rillen. Onderdak bieden kan al heel veel goed doen. Zelf merk ik dat met name de jongere dieren (voor het eerst geschoren) het sneller koud vinden dan de volwassen alpaca's. Mocht je echt twijfels hebben of ze het koud hebben omdat ze zo rillen dan zijn er ook speciale alpaca jackets te koop voor dit soort momenten.
Wanneer een alpaca de hele tijd in een hoekje gaat liggen te rillen kan je hem/haar even beter temperaturen om te zien of ze ook onderkoeld is. Het is heel verstandig om een paar alpaca jasjes op voorraad te hebben liggen voor verschillende leeftijden en/of koude omstandigheden.

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Bij ons was het vorig jaar ook de eerste keer en ik heb het gewoon in de gaten gehouden.
Vorige jaar was over het algemeen wel lekker om deze tijd.
Als het naar mijn idee iets te koud was heb ik ze binnen gehouden, zo kunnen ze langzaam aan de overgang wennen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)