Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Water en vorst
Een vraag met betrekking tot de komende weersomstandigheden: welke methode of truc gebruiken jullie om het drinkwater vorstvrij te houden.

Gert
Antwoord
(26-11-2010, 11:23 PM)Gert B schreef: Een vraag met betrekking tot de komende weersomstandigheden: welke methode of truc gebruiken jullie om het drinkwater vorstvrij te houden.

Gert

Dat vind ik een hele goeie, naamgenoot!
Zelf heb ik ook een schuurtje zonder electriciteit met een aantal alpaca's. Gelukkig blijft het in het schuurtje redelijk op temperatuur wanneer de alpaca's binnen zijn waardoor het water niet zo snel bevriest. Maar toch moet ik bij een strenge winter 2x daags het ijs verwijderen. Er zijn wel oplossingen om het water niet te laten bevriezen zoals verwarmde emmers e.d. maar daar heb je weer electriciteit voor nodig. Moet je weer zonnecellen op het dak plaatsen om stroom op te wekken. Wordt dus wel heel duur! Toevoegingen aan het water lijkt mij niet echt gezond voor de dieren.
Mijn vraag dus ook; is er een goedkope oplossing zonder gebruik te hoeven maken van stroom?

Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
(29-11-2010, 10:18 PM)Gert schreef:
(26-11-2010, 11:23 PM)Gert B schreef: Een vraag met betrekking tot de komende weersomstandigheden: welke methode of truc gebruiken jullie om het drinkwater vorstvrij te houden.

Gert

Dat vind ik een hele goeie, naamgenoot!
Zelf heb ik ook een schuurtje zonder electriciteit met een aantal alpaca's. Gelukkig blijft het in het schuurtje redelijk op temperatuur wanneer de alpaca's binnen zijn waardoor het water niet zo snel bevriest. Maar toch moet ik bij een strenge winter 2x daags het ijs verwijderen. Er zijn wel oplossingen om het water niet te laten bevriezen zoals verwarmde emmers e.d. maar daar heb je weer electriciteit voor nodig. Moet je weer zonnecellen op het dak plaatsen om stroom op te wekken. Wordt dus wel heel duur! Toevoegingen aan het water lijkt mij niet echt gezond voor de dieren.
Mijn vraag dus ook; is er een goedkope oplossing zonder gebruik te hoeven maken van stroom?

Gert

Vorig jaar heb ik een specieton ingewikkeld met bolletjesplastiek en dan weer in een grotere specieton met hooi of stro om te isoleren en ik had er een 3 tal tennisballen in drijven, zodat het water toch wel wat in beweging blijft, tevens zet ik deze tonnen in de schuilstal, in de grote stal hebben we verwarmde drinkbakken
Antwoord

Gert

Wij geven gewoon met emmers water, maar wel WARM, het valt ons echt op dat als je dat doet, de dieren vele ,vele, malen beter drinken, en dat hebben ze echt wel nodig nu ze alleen maar brok en hooi tot zich kunnen nemen.

Wij voeren 2x daags ,dus ook 2 x daags warm water.

Toevallig pas van een alpaca houder gehoord dat die problemen had met z'n alpaca, ging met de nek omlaag en schuurde met de nek over de grond, net of er iets in de weg zat, veearts bij geweest nageken op longontsteking etc , dier was in uitstekende conditie.

De dierenarts dacht dat het mischien ook kwam door het niet goed verteren van voedsel, als jij koud water moet drinken [niks anders beschikbaar] dan ga jij minder drinken, en kan het zo zijn dat je voedsel niet goed genoeg erdoor gaat.

Ik zeg maar zo wij hebben het hier goed ,dus dat kleine beetje moeite meer om je dier te plezieren...........

En allemaal verder veel plezier met uw dier.
Antwoord
Het meer drinken heeft te maken met het droge voedsel dat de alpaca's in de winter tot zich nemen als er geen gras meer is. Gras kan 85% vocht bevatten waardoor de dieren minder hoeven te drinken. In de winter is water dus heel belangrijk. Maar warm water is niet nodig. Denk je dat de dieren in het andesgebergte warm water drinken uit de beekjes? Overigens zal warm water sneller bevriezen dan koud water. Ik weet het het druist in tegen je gevoelens maar toch schijnt het zo te zijn. Dus regelmatig het ijs verwijderen is voldoende.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Het is weer winter...vannacht was het -11 graden.

Ik heb een grote en een kleine specieton in elkaar geschoven. Tussen de twee bakken zoveel stro gepropt als ik kon. Ze staan in een open schuilstal uit de wind. En zowaar, er is 1 bak geheel vorstvrij gebleven en de andere een klein beetje ijs. De bakken in het land waren compleet bevroren.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)