Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
onverwacht veulen overleden
Wij zijn beginnende alpaca hobby houders.

hebben sinds half oktober 2drachtige alpaca's met beide veulen aan de voet.
gisteren is ons alpaca veulen van 8 weken overleden.

sinds maandag zonderde ze zich van de rest van de alpaca's af. (onze dierenarts vond dat het goed ging met haar) maar dinsdag avond ging ze in de schuur liggen en bleef ook liggen als je er naast ging zitten. terwer ze normaal gesproken weg loopt. kopje kwam niet hoger dan 20 cm van de grond.
volgende dag hebben we melk bijgevoerd. ze dronk 150 ml.
die middag kwam de dierenarts. ze was ondervoed en onderkoeld. er moest een infuus in. dat ging misAngryAngry en er werd een slagader geraakt.
bloeden stopte niet meer en infuus ging er niet in, half uur later is ons lieve schattige alpaca veulen overleden.

heeft er iemand tips voor ons?
hoe konden wij dit voorkomen?, of denken jullie aan iets anders dan ondervoed?, waar moeten we op letten?

Daarnaast hebben we nog een drachtige merrie lopen met een veulen van 3 maand. de volwassene merrie is ook erg mager, je ziet de schroft gewoon goed zitten. het veulen is wel mooi gevuld naar mijn idee.
hoe krijgen we moeder weer op een goede conditie, bieten pulp werkt dat? en zoja hoeveel per dag?

hoop dat iemand ons kan helpen en informatie te geven.
wij wonen in het midden van het land en hier zijn geen veeartsen met veel ervaring over alpaca's.
graag zou ik weer willen weten waar ik op moet letten of wat ik zou kunnen doen.
Antwoord

Berichten in dit topic
onverwacht veulen overleden - door manon2203 - 02-11-2012, 06:55 PM
RE: onverwacht veulen overleden - door Gert - 05-11-2012, 05:08 PM
RE: onverwacht veulen overleden - door anniekvandijk - 09-11-2012, 12:56 PM
RE: onverwacht veulen overleden - door manon2203 - 13-11-2012, 06:20 PM
RE: onverwacht veulen overleden - door pure suri - 14-11-2012, 11:23 AM
RE: onverwacht veulen overleden - door Gert - 14-11-2012, 11:33 PM
RE: onverwacht veulen overleden - door Alpaca-Horst - 18-05-2013, 01:06 PM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)