Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fokkerij opstarten
Hallo,

Ons is verteld dat één van onze hengsten best in aanmerking zou kunnen komen om als dekhengst gekeurd te worden en dit willen we ook graag proberen. Ik probeer uit te zoeken wat hier allemaal bij komt kijken en wat ik hiervoor moet regelen, maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer Huh Is er iemand die me op weg kan helpen?

Qua adminitratieve handelingen:
* Als ik het goed begrijp moeten we onzelf, voor een keuring met beoordeling op exterieur én wolkwaliteit, lid maken van het azvd?Vervolgens moeten we onze dieren hier laten registreren en daarna kunnen we onze dieren aanmelden voor een keuring. Heb ik het zo goed begrepen?
* Er moet DNA onderzocht worden... Waar moet het DNA op worden onderzocht? Kan dit bijvoorbeeld bij Van Haeringen, of zijn hier mensen die het DNA naar een ander lab hebben opgestuurd?
* Er moet een gezondheidsverklaring komen. Waarop moeten de dieren precies gecontroleerd worden? Geldt dit alleen voor de dieren die ter keuring worden aangeboden of voor alle op het bedrijf aanwezige dieren?
* Werkt men bij de alpaca's ook met dekbonnen/dekbewijzen? En kun je die regelen via het azvd?

Qua praktische handelingen:
* Klopt het dat wanneer een hengst meer dan 50 punten haalt hij gebruikt mag worden voor de externe dekdienst? Of geldt het voor hengsten bijvoorbveeld alleen wanneer hij boven de 80 zit?
* Waaraan moet de wei/huisvesting voldoen om op een nette en verantwoorde manier externe merries te kunnen ontvangen? Maken de hengstenhouders hier gebruik van een soort van quarantainewei? Dekken de hengsten los in de wei?

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen en zie dan ook graag reacties tegemoet. Smile
Antwoord

Berichten in dit topic
Fokkerij opstarten - door Shelomi - 29-04-2011, 04:18 PM
RE: Fokkerij opstarten - door Gert - 02-05-2011, 05:17 PM
RE: Fokkerij opstarten - door Shelomi - 04-05-2011, 10:29 AM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)