Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nieuwe hobby!!
Hallo
Mijn naam is Anita Smit uit Assen.
Sinds november hebben wij 2 alpaca's en ze zijn onlangs geschoren.
Dus nu erg verslaafd aan het spinnenwiel!!Smile
Alleen één vraagje: ik was het wol na het spinnen, maar hoe warm mag dat eigenlijk? De een zegt lauw, de ander (gelezen op de site) zelfs het warme water uit de kraan....
Groetjes...
Antwoord
Hallo Anita,

Zelf was ik de wol voor het spinnen. Door eerst te spinnen, wordt het vuil in de draad opgesloten en wordt de wol nooit zo zuiver. Daarom was ik de wol eerst. Ik was de wol met woolite en pak zo heet mogelijk water uit de kraan. Geen boiler of geiserwater, want dat is te warm, maar gewoon heet water van de combiketel. Dat is zoiets 40 tot 50 graden. Ik kan er mijn hand niet inhouden zo warm.
Het voordeel is, als de wol krimpt dan gebeurt dit voor het spinnen. Ik doe de wol in een waszak in een teiltje, 1 keer met woolite en dan spoel ik na tot het water helder is.
Veel succes
Groetjes Irmgard
Antwoord
Hallo,

Ik ben al enige tijd op zoek naar iemand die mij het spinnen kan en wil leren. Wat komt er allemaal bij kijken.... Ik heb inmiddels 13 zakken met wol staan (zonder vuiltjes) en wil heel graag bolletjes wol maken, maar ik weet niet hoe te beginnen. Wie kan mij op weg helpen ?
Alvast bedankt en groetjes,
AlpacaWeide
Anita
Antwoord
Hallo Anita,

Ik weet niet waar je woont, maar er zijn in Nederland genoeg mensen die spinlessen geven. In Zeeland is een vrouw die geeft uitstekend les. Bij haar heb ik het ook geleerd.
Als je de beginselen weet kom je al een heel end. Heb je een spinnewiel? Dan zou ik eerst eens beginnen met alleen trappen zonder wol. Met de klok mee, dus rechtsom, is voor het spinnen. Je moet minimaal 2 draden spinnen en die ga je dan twijnen. Dat is de 2 gesponnen draden samen draaien. Het spinnewiel moet dan linksom draaien. Ik woon zelf in Nederlands Limburg. Je kunt altijd met mij kontact opnemen of langskomen. Dan kan ik je de beginselen laten zien.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

Groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm
Antwoord
Hallo Irmgard,

Bedankt voor je reactie en aanbod. Ik woon in West Brabant in de buurt van Roosendaal. Ik heb geen spinnenwiel, dus ik zal eerst eens daarvoor de markt opgaan en dan verder zoeken naar een spin workshop in de omgeving.
Groetjes en fijn weekend,
Anita
Antwoord
(15-06-2013, 09:45 AM)Alpaca Weide schreef: Hallo Irmgard,

Bedankt voor je reactie en aanbod. Ik woon in West Brabant in de buurt van Roosendaal. Ik heb geen spinnenwiel, dus ik zal eerst eens daarvoor de markt opgaan en dan verder zoeken naar een spin workshop in de omgeving.
Groetjes en fijn weekend,
Anita
hoi Anita,
Ik ben Anita Smit uit Assen, ik heb het spinnen geleerd van een vriendin die toevallig nog een Louët had staan... deze spinnenwielen zijn fijn om het te leren...
nu heb ik een Kromski spinnenwiel, omdat deze dubbeltraps is en ik mijn linkerbeen beter kan gebruiken dan rechts...
je heb het zó geleerd... ik ben sinds mei bezig en heb al wat bolletjes wol klaar!!
Antwoord
Hallo Anita,

Neem eens kontact op met Spinner Of Yarns, Cecile Sarneel. Bij haar heb ik het spinnen geleerd. Je kunt ook op een gehuurd spinnewiel de lessen volgen.

Groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)