Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dracht
Hallo

Ik heb weer een vraag over de dracht van een alpaca Blush.
Een alpaca draagt 11 1/2 maand, mijn alpaca is vorig jaar 9 sept. gedekt, ze is nu dus overtijd.
Komt dit vaker voor en hoe lang mag de uitloop zijn?
Wanneer kan ik ervan uitgaan dat de dekking niet succesvol was?
Ik hoor het graag van jullie Smile.

Vr Groet Agnes s'Landse Alpaca's.
Antwoord
Een alpaca kan de dracht zelfs uitstellen tot 13 maanden, het kan dus best zijn dat je nog effe moet wachten.
En over het algemeen ( uitzonderingen daargelaten ) kun je toch wel goed zien waneer een alpaca op het einde loopt, er hangt dan een flinke buik onder.
Bij ons is het meestal dat ze op het laatst ook veel liggen.
Antwoord
Hallo

In een andere discussie over de dracht van een alpaca werd voorgesteld de buik te voelen van de merrie.
Ik heb het gisteren gedaan maar ik zou niet weten wát je dan kunt voelen.
Ik heb met vlakke hand haar buik een stukje omhoog geduwd maarja hij was zwaar maar ik voelde niets bewegen Huh.
Ze is vorig jaar 9 sept. gedekt en vraag me nu af of deze wel succesvol is geweest Sad.
Als een alpaca de bevalling uit kan stellen tot 13 á 13 1/2 maand hebben we nog een maand te gaan Confused ??

Groetjes 's'Landse Alpaca's
Antwoord
Ja als je het zeker wilt weten dan kun je een echo laten maken of het bloed na laten kijken.
Antwoord
(22-09-2011, 08:53 PM)Eefje schreef: Ja als je het zeker wilt weten dan kun je een echo laten maken of het bloed na laten kijken.

Een echo helpt niet wanneer het in de laatste periode van de dracht zit, dan zit de buik vol en kan je niets zien op de echo.
Ook een bloedtest is dan niet helemaal meer betrouwbaar aangezien het progesteron gehalte op een later tijdstip van de dracht weer lager wordt.

In de laatste maand of weken van de dracht is het wel te voelen, zoals boven beschreven met de platte hand voor de uier de buik omhoog drukken en langzaam weer naar beneden laten gaan. Wanneer je dan iets hards voelt is het waarschijnlijk het veulen. Je hoeft het niet voelen dat het beweegt maar je voelt gewoon "bot".

Geduld is een schone zaak.
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)