Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bomen in de wei bij de alpaca
Weten jullie misschien of de platanen wel mogen in de wei bij de alpacas. Want deze bomen krijgen balletjes? Ik weet niet of deze dezelfde regels hebben als nootdragende bomen?

Groetjes
Antwoord
Wie kan mij helpen met een tip...
Ruim vier jaar keken de alpaca's niet naar de naaldboom om. Sinds twee weken knagen zij flink aan de bast. Als snelle noodoplossing even met tape een zak om de boomstam gedaan, maar helaas twee dagen later was de zak gescheurd en zijn zij vrolijk met knagen doorgegaan.
Ik hoor het graag.
Groetjes, Anita
Antwoord
Ik denk dat ik iets heb kunnen vinden...de stam omwikkelen met jute op rol. Nog even uitzoeken waar ik dat kan kopen.
Andere/betere tips zijn welkom...
Groetjes, Anita
Antwoord
(05-01-2013, 06:57 PM)Alpaca Weide schreef: Ik denk dat ik iets heb kunnen vinden...de stam omwikkelen met jute op rol. Nog even uitzoeken waar ik dat kan kopen.
Andere/betere tips zijn welkom...
Groetjes, Anita
Dat wordt inderdaad wel vaker toegepast. Als je nog jute nodig hebt, wij hebben genoeg jute aardappel-/graanzakken liggen. Kom maar halen Smile

Groetjes,
Gert
Kennis is macht, kennis delen is Kracht.
website: alpaca-ranch.nl
webshop: www.alpaca-shop.eu
Antwoord
Bedankt voor je reactie. Ik ga eens zien.
Groetjes,
Anita
Antwoord
(04-01-2012, 08:43 PM)Gert schreef: Vooral in de onrijpe eikels zitten looizuren die schadelijk kunnen zijn. Het heeft een negatief effect op de darmwerking en er kunnen verstoppingen (koliek) ontstaan. Ook de groene bladeren bevatten looizuur. De dorre bladeren en bruine eikels zijn geen probleem, daar is het looizuur grotendeels al uit. Alle notendragende bomen kunnen dit probleem geven. Op dit tijdstip van het jaar hoeft het geen probleem te zijn. Wanneer er geen gras meer te eten is zoeken de dieren naar alternatieven en gaan aan struiken eten indien die in de buurt staan. Zorg daarom altijd voor voldoende hooi in de buurt.

Gert

Mijn vraag is of kastanje bomen ook hetzelfde effect geeft als eiken bomen... Moet ik teveel aan blad straks in de herfst weghalen? Onze kastanje boom staat naast het weiland een geeft de alpaca's wel veel schaduw.
groetjes Anita Smit
Antwoord
Hallo Anita,

Wij hebben een aantal tamme kastanjebomen in de wei staan. De bladeren daarvan vinden onze alpaca's niet lekker. Het is alleen als de kastanjes rijp zijn en vallen, dan rapen wij 's morgens de meeste weg. De kastanjes die overdag vallen zijn er niet zoveel. Sommige alpaca's zijn namelijk gek op kastanjes en als we ze laten liggen zijn we bang dat ze er teveel van eten. Teveel is nooit goed. Er is nog nooit een alpaca ziek van geworden.

Groetjes Irmgard
Bamby alpaca Farm
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)