U bent niet ingelogd of nog geen lid. login of Registreer om volledig het forum te kunnen bekijken.
Alpaca forum
Wat doen jullie met de wol? - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Alpacawol (/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Discussie: Wat doen jullie met de wol? (/showthread.php?tid=85)

Pagina's: 1 2

Wat doen jullie met de wol? - Alpacas of the Lowlands - 10-03-2010 10:10 PM

[attachment=21]Wij hoorden van de week van een grote fokker in Nederland dat zij zelfs de wol weggooien. Dat is toch zonde... Zijn er meer mensen die niets met de wol doen? Of wat doen jullie er wel mee? Wij willen hem in de toekomst wel gaan verzamelen om het in 1 x naar afnemers in Engeland of Duitsland te brengen.
Is hier animo voor? Ik weet ook niet wat de prijzen zijn die er voor betaald worden in die landen en of dat mogelijk is (en of er interesse is in die landen in onze wol).
MAAR HET GAAT TOCH EIGENLIJK OM DE WOL!!!
Wie is geïnteresseerd in wolverzameling?
Groet, Leo

RE: Wat doen jullie met de wol? - Bullaburra - 11-03-2010 12:02 PM

(10-03-2010 10:10 PM)Alpacas of the Lowlands schreef:  Wij hoorden van de week van een grote fokker in Nederland dat zij zelfs de wol weggooien. Dat is toch zonde... Zijn er meer mensen die niets met de wol doen? Of wat doen jullie er wel mee? Wij willen hem in de toekomst wel gaan verzamelen om het in 1 x naar afnemers in Engeland of Duitsland te brengen.
Is hier animo voor? Ik weet ook niet wat de prijzen zijn die er voor betaald worden in die landen en of dat mogelijk is (en of er interesse is in die landen in onze wol).
MAAR HET GAAT TOCH EIGENLIJK OM DE WOL!!!
Wie is geïnteresseerd in wolverzameling?
Groet, Leo

Dit is natuurlijk al heel vreemd, er worden "ik weet niet hoeveel euros" uitgegeven voor de beste dieren met de beste wolkwaliteit. Alles voor de wol! Maar juist met die beste kwaliteit wol wordt niks mee gedaan, of zelfs weggegooid.Heel vreemd.
Waarom zou je dan veel geld uitgeven voor die dieren? Kan je met een mindere kwaliteit wol niks, is die niet te bewerken of hoe moet ik dat zien?
Iedereen heeft het over de goede investering in alpaca's , maar als ik het hier allemaal zo lees kost het meer geld dan dat het opbrengt. Als alleen de jongen geld op moeten brengen, en daar moet dan in de beginjaren niks mee gebeuren, kan het inderdaad misschien wel geld opbrengen, mits er natuurlijk vraag is naar alpaca's. Anders blijf je daar ook mee zitten.
Kan iemand iets uitleggen?

Groetjes,
Ancilla

RE: Wat doen jullie met de wol? - Gert - 11-03-2010 06:45 PM

Hoi Ancilla,

Om alpaca's gaan houden alleen voor de wol kan natuurlijk maar om er een boterham mee te verdienen moet je de wol wel verwerken tot een eindproduct en dan het eindproduct vermarkten. Anders zie ik ook niet dat je aan alpaca's kunt verdienen. Wij houden de alpaca's voor het fokken, dus uiteindelijk verkopen wij het nageslacht en dan is er wel wat mee te verdienen. Denk niet dat alles vanzelf gaat, je moet er wel wat voor doen. Wij verkopen de wol aan thuisspinners voor 30-40 euro per kg. Dan moet ik wel zeggen dat bijna de helft van de wol wordt weggegooid omdat wij er zeker van willen zijn dat alleen de beste kwaliteit wol verkocht wordt. Dus niet kleine plukjes, of dekharen of verschillende kleuren in 1 zak.
Je kan het wol ook gaan verkopen in Engeland, maar dan krijg je misschien de helft van de waarde en ze willen alleen het allerbeste! Verwerken in een eindproduct kan best lucratief zijn. Neem bv. een dekbed van alpacawol. Hierin kan ook de B kwaliteit en desnoods verschillende kleuren. Voor een twee persoons dekbek heb je minder dan 2 kg. wol nodig. Dit moet dan wel gewassen en verwerkt worden maar een dekbek kost al gauw 250-300 euro. Dus 100-150 euro per kg. wol. Even de verwerkingskosten eraf, maar je houdt er meer aan over dan de ruwe wol zo weggeven. Ook hier moet je wel wat voor doen!

Gert

RE: Wat doen jullie met de wol? - Bullaburra - 12-03-2010 12:47 PM

Dankje voor je antwoordt Gert,

Ik wil wel leren hoe je en wat je met de wol allemaal kan doen.
Lijkt me erg leuk.
Ik zal eens op zoek gaan naar de alpacawolverwerkers, heb al een aantal websites voorbij zien komen.

Ancilla

RE: Wat doen jullie met de wol? - Thijs Flahou - 12-03-2010 09:09 PM

Momenteel is de wol van alpaca's nog niet goed genoeg is om er een boterham aan te verdienen. Tenzij je - zoals Gert zegt - er waarde gaat aan toevoegen. Ok wij verkopen ook wel wol aan 20-30 euro per kg, maar daar moet je het niet van hebben.

Vergeet niet dat er vndaag een ENORME marge open ligt voor de verbetering van alpaca's en hun vachten. Enkele eeuwen geleden waren de alpaca's stukken beter dan nu, dus het genetische potentieel zit er wel degelijk. Er zijn alpacamummies teruggevonden met een micronwaarde van 15 en sd van 1 micron! Dit zegt genoeg...

Ik denk dat, als er consistent grote hoeveelheden alpacawol van 12-13-14 micron worden geproduceerd, er wel een exclusieve luxemarkt zal zijn voor deze wol. Cfr. de zeer gevraagde en peperdure vicuñawol van 12 micron. Hiervoor worden topprijzen betaald door luxetextielfabrikanten in Italië, denk maar aan het 10 of 20-voudige van wat men nu krijgt voor de beste alpacawol.

Het is zeker mogelijk om alpaca's te fokken met een vacht van 12-13 micron. Wij hebben een merrie in onze groep met een micronwaarde van 14.4 op de tweede vacht, dat komt dus aardig in de buurt... Grootste probleem: we hebben er nog veel meer andere...

Vandaag leggen we dus de genetische basis voor de exclusieve wolmarkt van morgen!

Groetjes,

Thijs

RE: Wat doen jullie met de wol? - Alpacas of the Lowlands - 13-03-2010 12:33 AM

[attachment=24]Maar we moeten dus die markt creëren! Ook is het mogelijk om mindere kwaliteit te verwerken tot superieure dekbedden (dun en lekker warm). Dit zo goed aan luxe hotels en dergelijke instellingen kunnen worden verkocht.
Vrienden van ons nemen wol (UK Alpaca) nemen echt supermooie verwerkte wol mee naar Hapert. Kan je gelijk aan de slag met de breinaalden! En helemaal niet duur omdat er nog geen niche in de markt is voor alpacawol. Als je het eenmaal gedragen hebt, wil je waarschijnlijk niet anders. Bijkomend voordeel is dat alpacawol eigenlijk niet krimpt bij te warm wassen en veeeell minder slijt.
Nu nog de markt maken!!!
14.4 micron voor 2de vacht is extreem goed! Matrix had ook tweede vacht 14.4 en hield dit redelijk vast (5de vacht 16.5). Deze hengst werd voor 675.000 dollar verkocht.
Maar blijft het verhaal: "Wat de gek er voor geeft!".
Het moet geen tulpenbollenverhaal worden! Daar werden prijzen van huizen voor gegeven totdat de markt volledig instortte.
Dat zal bij alpaca's niet zo'n vaart nemen: 1) Zijn al jaren constante / licht stijgende prijzen voor hoog kwalitatieve dieren. 2) De productie van nieuwe dieren is minimaal door de lange draagtijd en naar mijn idee veel uitval van dieren (stress).
MAAR LATEN WE IN NEDERLAND DE VACHTEN VERZAMELEN:
1) voor verwerking tot dekbedden (Duitsland)
2) voor verwerking tot wol (Engeland)
En daarnaast met zijn allen het eindproduct (dat fantastisch is) promoten.
De wolkraam staat op de Hapertshow naast "Alpacas of the Lowlands".
Kom maar eens kijken naar superieure halfproduct WOL!

RE: Wat doen jullie met de wol? - AlpacArt - 13-03-2010 03:22 PM

Beste allemaal,
Dit is een goede discussie. We fokken de alpacas voor hun fijne wol maar we doen vervolgens niets met de wol. Wij (AlpacArt) zijn 2 jaar geleden begonnen met het opkopen van alpaca wol en het verwerken van de gesponnen wol. Wij kunnen de wol momenteel schoonmaken, spinnen en verwerken (breien). Er zijn echter veel fabels in omloop. Ruwe alpaca wol is niet veel waard! Er zal inderdaad wel eens een handspinner een vacht kopen maar dit zet geen zoden aan de dijk. Een kilo, zuivere, fijne alpacawol is maximaal 10 euro waard.
Vuile wol laten verwerken heeft geen enkele zin! De strootjes en dekharen die in de wol zitten komen ook in het eindproduct. Gesponnen wol, met dekharen en strootjes, prikt. De wol moet handmatig van strootjes en dekharen ontdaan worden. Dit is een hels karwei. Als we dit echter niet doen dan verliest de alpacawol z’n goede naam en zijn we nog verder van huis.
Wij kopen goede alpaca wol op voor 10 euro per kilo. De alpacahouder kan meer voor zijn wol krijgen (tot een maximum van 80 euro per kilo) als hij/zij ook een deel van het risico draagt. De alpacahouder moet dan zelf ook producten (gesponnen wol, sjaals, truien) gaan verkopen. Op deze manier hopen wij een rendabele alpacawol verwerking in Europa op te zetten. Dit kunnen we echter niet alleen maar hiervoor moeten we samenwerken. Wij zijn bereid de kar te trekken. Wil je meer informatie over onze plannen, stuur dan een e-mail naar alpacart@hetnet.nl.

RE: Wat doen jullie met de wol? - Gert - 13-03-2010 05:06 PM

(13-03-2010 03:22 PM)AlpacArt schreef:  Ruwe alpaca wol is niet veel waard! Er zal inderdaad wel eens een handspinner een vacht kopen maar dit zet geen zoden aan de dijk. Een kilo, zuivere, fijne alpacawol is maximaal 10 euro waard.

Vuile wol laten verwerken heeft geen enkele zin! De strootjes en dekharen die in de wol zitten komen ook in het eindproduct. Gesponnen wol, met dekharen en strootjes, prikt. De wol moet handmatig van strootjes en dekharen ontdaan worden. Dit is een hels karwei. Wij kopen goede alpaca wol op voor 10 euro per kilo.

Als er niet meer dan 10 euro geboden wordt door de handel zal alpacawol inderdaad nooit een waardevolle luxe product worden. Wij hebben inmiddels zo'n 30 dieren lopen en verkopen onze vachten aan thuisspinners voor 30-40 euro. Een enkele keer maken we een aanbieding met 50% korting. Door onze marketing kunnen we zo onze wol wel goed verkopen. En er is uiteraard meer te verdienen door het zelf te gaan verwerken in mooie eindproducten. Ik vind het ook heel goed dat er bedrijfjes zijn die met de verwerking van alpacawol willen beginnen, maar dan moet er toch een redelijk bedrag gegeven worden voor de wol. 10 euro is prima wanneer je praat over hele vachten en niet praat over kwaliteit. Of er moet een staffel komen in de uitbetalingsprijzen naar kwaliteit, anders kunnen we beter hobbydieren gaan aanschaffen voor de wolproductie. Maar ik denk dat dat juist de markt niet ten goede komt.

Wij sorteren de wol gelijk tijdens het scheren waardoor de helft over blijft aan goede kwaliteit. Hier zitten dus geen dekharen en strootjes in. De meeste vachten zij superschoon! Voor de verwerking wordt het ruwe wol toch gekaard als het goed is en dat haalt het laatste vuil er nog uit. Maar dat is vaak een karweitje voor de thuisspinner. Alleen in de babyalpaca (de fijnste wol die er is) zitten vaak wat meer strootjes omdat deze vachten nog niet zo'n dichtheid hebben als de volwassen dieren.

Ruwe alpacawol heeft echt wel waarde zolang er voor betaald wordt. Maar wanneer de helft van de wolproducenten de wol weg geeft zal de waarde snel zakken. Juist dat moeten we zien te voorkomen. Dit kan uiteraard door elkaar te helpen met de afzet van wol. Grote hoeveelheden raak je dan ook niet meer kwijt op de hobbymarkt en moet je nieuwe markten en industriën aanboren om je producten te verkopen. Dit is een stukje marketing dat nog niet zo gemakkelijk is. Ik ben dus heel benieuwd hoe de pioniers hier op inspelen. Maar blijf er voor waken dat er geen dumpprijzen gehanteerd worden! Naar beneden met de prijs kan altijd nog, omhoog niet meer!

Gert

RE: Wat doen jullie met de wol? - AlpacArt - 13-03-2010 07:34 PM

Beste Gert,
wij waarderen je enthousiasme voor de alpacawol. Het is geweldig als je al je wol aan thuis-spinners kwijt kan. Maar als we op grotere schaal de wol willen verwerken zullen we ons aan moeten passen aan internationale prijzen. Vorig jaar was de prijs voor goede kwaliteit ruwe alpaca wol (alleen het zadel) in latijns Amerika, 2 USD per kilo. In de UK bracht de wol 7 GBP op per kilo. Die 10 euro is dus een internationaal aanvaardbare prijs.
Naar onze mening moeten we reeel zijn in het creeren van verwachtingen voor de alpacahouderij. Als we mensen teveel beloven zullen ze alleen maar teleurgesteld worden.

vriendelijke groet
Ank Zonneveld
AlpacArt

RE: Wat doen jullie met de wol? - Gert - 13-03-2010 11:17 PM

Tuurlijk zetten grotere hoeveelheden de prijs onder druk, altijd al zo geweest, maar het kan ook mogelijkheden geven.
Die 10 euro kan best een goede prijs zijn, maar voor welke kwaliteit wol is dat betaald? Waarschijnlijk rond de 26 micron (zit net rond de grens van prikkelend voelbaar). Naarmate de microns lager worden des te meer waard de wol is, en dat is nu net wat we willen bereiken met de fokkerij: alpaca's met een zo laag mogelijke micron (o.a.). Zie onderstaande tabel daaruit is ook te zien dat voor zeer fijne wol het tienvoudige betaald wordt. Daarom is vicugna wol ook zo prijzig.

Alpaca Fiber Market
(Prices are in $/lb. as of June 2008)
Ultra-fine wool, 19 micro $5
Alpaca, 26 micron $8
Alpaca, 24 micron $9
Baby Alpaca, 21.5 micro $10
Royal Baby, 19.5 micron $19
Alpaca, 18.5 micro $36
Cashmere, 15.5 micron $53
Alpaca, 16.25 micron $123
Vicuna, non-dehaired, 13.5 micron $227

Daarom lijkt mij een prijs naar kwaliteit ook niet verkeerd. Des te beter de wol, des te hoger de prijs. Ik weet dat dit zeeeeer bewerkelijk is, maar toch eerlijk naar de fokkers die fors geïnvesteerd hebben in dieren met een perfecte bewolling.

Ik ben het ermee eens dat je niet meer moet beloven dan dat mogelijk is, dat werkt averechts. Daarom is marketing zo belangrijk, eerst de markt ontdekken wat mogelijk is en dan met elkaar aan de slag.

Dit is wel een leuke discussie en hoop dat je er wat mee kunt. Uit dit soort discussies moet uiteindelijk ook blijken wat een goede manier is voor de verkoper om zijn/haar wol kwijt te raken. Alles voor een tientje of prijs naar kwaliteit.

Ja toch?

Gert