Alpaca forum
Nieuwe merrie bij koppel alpaca's - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Verzorging en Omgang (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Topic: Nieuwe merrie bij koppel alpaca's (/showthread.php?tid=503)

Nieuwe merrie bij koppel alpaca's - Sandra1983 - 06-11-2015

Om een lang verhaal kort te maken: we hebben sinds woensdagavond een nieuwe merrie van 2 jaar en we hadden reeds een hengst en een merrie. De introductie verliep goed en alles bleef rustig op ons erf. Tot deze morgen: onze hengst zat achter de nieuwe merrie aan om te dekken, de nieuwe merrie was daar niet van te spreken en liep heel de tijd weg, alarm call en spuwen erbij. We hebben ze dan even apart gezet maar ze bleef zeer onrustig (ze kon de hengst wel zien). Nu zit ze op een ander stuk en ziet ze de hengst niet zodat ze rustig terug op haar positieven kan komen (ze ligt op onze koer en knabbelt aan wat hooi). Hoe moet dit nu verder?

Na overleg met de dierenarts heb ik volgend plan in gedachten:
1. Merrie nog even zo laten zodat ze echt terug kan ontspannen.
2. Merrie in de namiddag op een stuk zetten waar ze de hengst in de verte kan zien maar waar ze niet bij elkaar kunnen.
3. Morgen hengst op een stuk naast de merrie haar stuk zetten zodat ze al dichter bij elkaar zijn maar nog wel apart zitten.
4. Overmorgen hengst en merrie bij elkaar zetten maar hengst vastmaken aan een longe zodat hij niet bij de merrie kan als zij dit niet wilt.

2 vraagjes: gaat de hengst proberen te trekken aan het touw om toch los te geraken? En wat nadien? Als de dekking niet direct gebeurd (of als de hengst blijft proberen en de merrie blijft weglopen), kunnen we de hengst toch geen dagen vastbinden? En als we overdag gaan werken of 's nachts betrouw ik dit even niet...

Wat zijn jullie ervaringen?

RE: Nieuwe merrie bij koppel alpaca's - Gert - 06-11-2015

Hoi Sandra,

Waarschijnlijk heb je de overige discussies op dit forum over hengsten en merries nog niet gelezen?
Daar kan je ook lezen dat je hengsten en merries NIET bij elkaar moet laten lopen. Een hengst wil altijd wel dekken. Dit is veel te veel stress voor een merrie die niet gedekt wil worden, ze kan zelfs haar vrucht verwerpen hierdoor.
Alpaca's hebben soortgenoten nodig om te kunnen communiceren, maar dit kan best met een stuk gaas ertussen.

Lees de discussies in dit forum AUB!
Hengsten apart en merries apart in een weiland.

Veel succes.

ps ik snap nog steeds niet waarom verkopers geen duidelijk advies meegeven aan de nieuwe eigenaren.
wil je problemen voorkomen koop dan bij erkende fokkers.

RE: Nieuwe merrie bij koppel alpaca's - Sandra1983 - 08-11-2015

Dag Gert,

Waar vind ik dit topic juist?

Onze hengst loopt al jaren samen met onze merrie, meestal met nog een jong erbij en dit leverde nooit problemen op. Als de hengst er maar al aan denkt om te dekken, spuwt de merrie naar hem. Onze merrie is natuurlijk wel altijd zwanger dus ze zendt ook geen signalen naar de hengst. Het gaat nu om een nieuwe merrie die toch ook ooit eens gedekt zal moeten worden? Dat was alleszins onze intentie...

Is dit dan niet mogelijk??

Groetjes,
Sandra

RE: Nieuwe merrie bij koppel alpaca's - Gert - 08-11-2015

Hoi Sandra,

Er zijn verschillende discussies waarbij duidelijk wordt gemaakt de hengsten apart te houden. Een voorbeeld is deze discussie.

Natuurlijk is het mogelijk de merrie te laten dekken. Dat doet elke fokker immers, maar dan 'handmatig' wat betekent dat een merrie bij de hengst wordt gelaten in een kleine ruimte van 3m x 3m. Je blijft erbij om te zien of de dekking goed gaat. Wil de merrie gedekt worden dan gaat ze liggen, wil ze niet dat spuugt of schopt ze naar de hengst. Na de dekking of controle gelijk weer uit elkaar in hun eigen weide. Zo weet je ook precies wanneer de dekking goed heeft plaats gevonden, weet je of de merrie drachtig is en wanneer je een veulen kunt verwachten.  Smile

Op deze manier kan je ook het veulen seizoen zelf bepalen, dus dat de veulens in het voorjaar of zomer geboren worden en niet vlak voor de winter aangezien de veulens dan slechter groeien en niet genoeg vitamine D aanmaken voor hun botstructuur.

RE: Nieuwe merrie bij koppel alpaca's - Sandra1983 - 11-11-2015

Oke, bedankt voor de link!

Als we de merrie apart houden en ze handmatig willen laten dekken, kies je dan zelf het moment waarop je dit wilt? Of hangt dit ook af van hoe de merrie zich opstelt naar de hengst? Ik kan me voorstellen dat als we nu de merrie en de hengst in een kleine ruimte zouden laten, dat de merrie gespannen zou zijn omdat ze niet weg kan. Of zie ik dit verkeerd? En indien ze niet wilt, wanneer probeer je het dan nog eens? De dag nadien? Of pas de week of de maand erna? Bij ons koppel ging dit allemaal vanzelf, die liepen probleemloos 4 maanden samen op de wei, dan werd er gedekt. Een klein jaar later een veulen en direct daarna terug een dekking, veulen heeft ook altijd bij de hengst gelopen en we hebben nooit problemen gehad. Dit al 3 jaar zo. Nu is het wel wat anders :-)

RE: Nieuwe merrie bij koppel alpaca's - Gert - 13-11-2015

Op dit moment zal ik geen dekking meer doen, draagtijd is rond de 11,5 maand dus zal het veulen volgend jaar vlak voor de winter geboren worden. Als je toch handmatig een dekking laat doen kies er dan voor om het veulen in het voorjaar te laten komen. Dus begin volgend voorjaar met de merrie bij de hengst te doen. Als ze niet wil rent ze wel weg of gaat spugen en schoppen, dit zie je vaak gelijk gebeuren. In eerste instantie zal ze willen wegrennen, daarom heb je ook een kleine ruimte nodig om de hengst een kans te geven. Wil ze niet? Probeer dan gewoon een week later nog eens, als ze wel gedekt wil worden gaat ze vanzelf liggen voor de hengst. Het beste is om 2 weken na de geboorte de hengst weer bij de merrie te doen, dan is de kans van slagen het grootst. Wat ook kan helpen is de merrie laten toekijken wanneer een andere merrie wordt gedekt. Soms gaat ze al naast het hek liggen tijdens zo'n dekking en is het duidelijk genoeg dat ze er ook aan toe is.