Alpaca forum
spugen - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Verzorging en Omgang (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Topic: spugen (/showthread.php?tid=380)

spugen - patty peeters - 20-11-2014

hallo,
Sinds 3 maanden heb ik 2 alpaca ruintjes op mijn wei rondlopen, 2 zalige dieren met een heel verschillend karakter! Eentje kan je aaien, de ander helemaal niet. De ene is gek op hooi, de ander komt er niet aan! Sinds kort maken ze vaak 'ruzie' bij het eten geven en is er heel wat gespuug naar elkaar! Is dat normaal? heeft er ook iemand 'trucjes' om ze gemakkelijker te vangen en zo een halster te leren dragen?
alvast bedankt!

RE: spugen - anniekvandijk - 01-12-2014

Hoi Patty,

Ik zag je bericht, maar ik dacht dat andere mensen hier misschien meer ervaring mee zouden hebben. Tot nu toe echter geen reacties, dus ik wil wel even reageren.

Spugen doen ze naar elkaar en is niets anders dan bepalen van de rangorde. Een hond zou grommen en de tanden laten zien. Ik zou ze iets meer ruimte geven, zodat ze beide genoeg brokken kunnen eten.

Alpaca's hebben allemaal een ander karakter. Ik merk bij ons dat het ligt aan de moeder hoe 'tam' de alpaca is zonder dat je er iets aan doet. Een makkelijke moeder levert vaak een makkelijke alpaca op. Zijn ze dus schuwer, dan moet je er meer tijd in steken.

Als een alpaca honger heeft, dan eet hij wel, ook hooi. Dus ik zou me niet zoveel zorgen maken. Hij moet uiteraard wel de kans krijgen om hooi te eten. Als de andere hem weg jaagt, dan is het een ander verhaal. Voor hooi geldt hetzelfde, zorg dat ze allemaal de ruimte krijgen.

Qua training, volg eens een cursus Camelidynamics. Deze wordt elk jaar wel ergens in Nederland gegeven en geeft nuttige tips over het 'handelen' van alpaca's.

Je hebt waarschijnlijk 1 alpaca die erg onderdanig is, de ruimte moet krijgen en wat vertrouwen nodig heeft in jou.

RE: spugen - patty peeters - 04-12-2014

(01-12-2014, 08:43 PM)anniekvandijk schreef: Hoi Patty,

Ik zag je bericht, maar ik dacht dat andere mensen hier misschien meer ervaring mee zouden hebben. Tot nu toe echter geen reacties, dus ik wil wel even reageren.

Spugen doen ze naar elkaar en is niets anders dan bepalen van de rangorde. Een hond zou grommen en de tanden laten zien. Ik zou ze iets meer ruimte geven, zodat ze beide genoeg brokken kunnen eten.

Alpaca's hebben allemaal een ander karakter. Ik merk bij ons dat het ligt aan de moeder hoe 'tam' de alpaca is zonder dat je er iets aan doet. Een makkelijke moeder levert vaak een makkelijke alpaca op. Zijn ze dus schuwer, dan moet je er meer tijd in steken.

Als een alpaca honger heeft, dan eet hij wel, ook hooi. Dus ik zou me niet zoveel zorgen maken. Hij moet uiteraard wel de kans krijgen om hooi te eten. Als de andere hem weg jaagt, dan is het een ander verhaal. Voor hooi geldt hetzelfde, zorg dat ze allemaal de ruimte krijgen.

Qua training, volg eens een cursus Camelidynamics. Deze wordt elk jaar wel ergens in Nederland gegeven en geeft nuttige tips over het 'handelen' van alpaca's.

Je hebt waarschijnlijk 1 alpaca die erg onderdanig is, de ruimte moet krijgen en wat vertrouwen nodig heeft in jou.

Hey Anniek,
Dank je voor je reactie, voel me toch wat gerustgesteld met wat je schreef. Ik ga ze inderdaad wat meer ruimte geven bij het eten, ze staan meestal vlak naast elkaar uit hun potje te eten maar daar is Gizmo niet tevreden mee en eet liever mee uit het potje van Gravity die op zijn beurt begint te spugen omdat hij daar niet van gediend is. Ook ben ik een hooiruif aan het zoeken waar ze meer plaats aan hebben. Het is heel vreemd maar ik kan moeilijk aangeven welke van de twee dominant is en welke onderdanig.... dat lijkt zo te wisselen. Ik ga zeker eens op zoek naar een cursus Camelidynamics, die tips kan ik zeker gebruiken!
Bedankt!