Alpaca forum
Help een leek - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Even voorstellen (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: Help een leek (/showthread.php?tid=365)

Help een leek - Patricia Smets - 17-08-2014

Hallo,
ik wil al een tijdje een alpaca en ben reeds verschillende malen gaan kijken op een alpaca boerderij. De informatie die ik krijg is nogal verschillend.
Nu heb ik de kans om een alpaca hengstje te reserveren die net enkele weken is. Mijn bedoeling is deze in een grote wei te zetten samen met 3 dwerggeitjes. Volgens de ene kan dit prima , de andere zegt van niet.
Moet ik dat hengstje achteraf laten castreren of niet als er geen merries zijn? Waar moet ik nog opletten?

RE: Help een leek - anniekvandijk - 17-08-2014

Hoi Patricia,

Alpaca's kunnen prima met geitjes, maar ze hebben ook behoefte aan soortgenoten. Dus ik zou er wel minimaal 2 nemen. Castreren zou ik alleen doen als het moet. Als de dieren prima rustig zijn en ze niet per ongelijk een merrie kunnen dekken zie ik geen noodzaak.

Je kunt aan jonge dieren al redelijk zien hoe ze zich gaan ontwikkelen. Een angstiger dier wordt misschien minder makkelijk tam en niet bang dier kan later vervelender en opdringeriger worden. Dus als je op zoek gaat, let op de dieren die wel nieuwsgierig zijn en bij je komen, maar die zich niet aan je gaan opdringen en knabbelen. Die diertjes worden meestal later het makkelijkste. Dat hangt natuurlijk altijd ook af met hoe je er zelf mee om gaat.

Groetjes, Anniek

RE: Help een leek - Patricia Smets - 17-08-2014

(17-08-2014, 09:35 AM)anniekvandijk schreef: Hoi Patricia,

Alpaca's kunnen prima met geitjes, maar ze hebben ook behoefte aan soortgenoten. Dus ik zou er zowieso minimaal 2 nemen. Castreren zou ik alleen doen als het moet. Als de dieren prima rustig zijn en ze niet per ongelijk een merrie kunnen dekken zie ik geen noodzaak.

Je kunt aan jonge dieren al redelijk zien hoe ze zich gaan ontwikkelen. Een angstiger dier wordt misschien minder makkelijk tam en niet bang dier kan later vervelender en opdringeriger worden. Dus als je op zoek gaat, let op de dieren die wel nieuwsgierig zijn en bij je komen, maar die zich niet aan je gaan opdringen en knabbelen. Die diertjes worden meestal later het makkelijkste. Dat hangt natuurlijk altijd ook af met hoe je er zelf mee om gaat.

Groetjes, Anniek

Hallo,
mijn naam is Pit. Bedankt voor de snelle reactie. Het hengstje zou tot 5 maand bij zijn mama blijven en halstertam worden gemaakt.
Ik ga zeker naar hem kijken en liefst meerdere malen als dat kan. Ik ben gedragstherapeute voor honden maar dit is wel wat groter hé. Om 2 alpaca's tegelijk aan te schaffen wordt het een beetje te duur, ik heb hier prijzen van rond de 800€. Kan ik een tijdje later er een 2de hengst bijzetten en mag die dan gelijk hoe oud zijn?

RE: Help een leek - anniekvandijk - 17-08-2014

Hoi Patricia,

Ineens zag ik je naam, had het berichtje al veranderd Smile

Als gedragstherapeute ga ik er vanuit dat je weet hoe belangrijk het is voor een kuddedier om soortgenoten te hebben. Zoek iets verder om je heen en koop er 2 voor de prijs. Het kan wel hoor.

RE: Help een leek - Gert - 17-08-2014

Hoi Patricia,

Welkom op dit forum.

Lees ook eens de andere discussies op dit forum. Daarin wordt ook duidelijk weer gegeven dat je NIET 1 alpaca moet nemen. Minimaal 2, beter is zelfs 3. Waarom? Dat lees je o.a. op dit forum.

Als wij weten dat de koper geen alpaca's heeft verkopen wij nooit 1 alpaca!
Zoals Anniek al zegt is het een kuddedier en heeft een soortgenoot nodig anders kan het vereenzamen. Dat willen we toch niet? Sad