Alpaca forum
zwangere hembra dekking? - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Geboorte en nazorg (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Topic: zwangere hembra dekking? (/showthread.php?tid=331)

zwangere hembra dekking? - eylis - 19-07-2013

Ik hoop dat jullie niet je stoelen vallen van het lachen, ik heb een wat rare vraag.
Vorig jaar is onze hembra een week op dek-stage geweest en dat zou succesvol moeten geweest zijn. Toen ze terug was, spuwde ze onze (jonge puberende) hengst af. Nu 11 maanden later zie ik iet of wat ronding, ik vermoed dus dat ze effectief gaat bevallen.
Ik heb onze kleine hengst ook nooit echte dekkingpogingen zien ondernemen mbt haar of de andere hembra. Maar nu had hij de "zwangere" daarnet toch op de knieen voor een (wat wij denken) geslaagde dekking.

Ofwel is de dekkingsweek vorig jaar niet gelukt. Ofwel, is ze zo moe en mat van dat warme weer dat ze zich niet verezet heeft.
Kan dat? Hengsten die toch een zwanger hembra dekken?
Zo ja, moet ik hem misschien weghalen tot ze bevallen is, want misschien is dat echt niet goed voor haar nu?
Thanx voor de tips,
was me toch wel schrikken...

RE: zwangere hembra dekking? - Gert - 19-07-2013

Hoi Eylis,

Zoals je ook op meerdere discussies op dit forum kunt lezen zou ik de hengsten niet bij de merries late lopen. Dit geeft te veel stress voor de merries, zeker als ze dus drachtig zijn.

Gert

RE: zwangere hembra dekking? - eylis - 22-07-2013

dank voor je advies Gert, maar graag had ik een antwoordje op mijn vraag. Wat hengsten bij drachtige merries betreft:uiteraard, maar in dit geval zou onze puber pas beginnen dekken vanaf deze winter (is echt nog een heel jonge kerel). Dus zou hij pas in het najaar apart gezet zijn.

Maar goed, hij is dus tamelijk vroeg gestart. Ik merk wel dat hij niet achter de merries rent of zit, is een rustige kerel.

Maar de vraag is echt: worden drachtige merries wel eens gedekt?
Of moet ik er bijna zeker van uit gaan dat de dekstage vorig jaar niet gelukt is.

Thnx voor de reacties!

RE: zwangere hembra dekking? - Gert - 22-07-2013

(22-07-2013, 11:28 AM)eylis schreef: Maar de vraag is echt: worden drachtige merries wel eens gedekt?
Of moet ik er bijna zeker van uit gaan dat de dekstage vorig jaar niet gelukt is.

Thnx voor de reacties!
Het komt zelden voor dat een drachtige merrie zich weer laat dekken, maar onmogelijk is het zeker niet.
Dus even afwachten of er iets komt van de vorige dekking als je het tijdstip nog weet. En anders misschien nog een keer controleren met een dekhengst?

RE: zwangere hembra dekking? - eylis - 22-07-2013

dank je Gert,
Ik weet exact de dekperiode, ik weet dus ook wanneer ongeveer we de cria kunnen verwachten. Dus volgens jou, kàn het gebeuren -weliswaar zelden - dat drachtige merries gedekt worden. Ik hou jullie op de hoogte of ze effectief bevalt rond de uitgerekende datum, want dan heb ik een mogelijke theorie mbt de mogelijke reden waarom/wanneer drachtige hembra's zich wél laten dekken. Ik vermoed ten eerste dat de zware hitte (hier in Belgie is het nu zéér drukkend warm, zelfs in de schaduw) er voor zorgt dat ze niet op hun qui-vive zijn en dat Blache zoiets dacht als , pff vooruit dan maar...
En ik vermoed dat naar het einde van de zwangerschnap er een omkering is in de hormonenbalans. (om de bevalling voor te bereiden). Dat wil zeggen dat de zwangerschap"behoudende" hormonen verminderen en de weebevorderende hormonen stilaan stijgen. Bij onze paarden hebben we het al gezien dat naarmate de bevalling nadert, ze soms "tochtig" gedrag gaan vertonen door die wijzigende hormonenbalans. dus ik vermoed dat het wel eens zou kunnen zijn dat dit ook voorkomt bij Alpaca's.
Maar soit, dit is maar een theorie. Eerst maar eens afwachten of ze bevalt binnenkort.

Voorlopig laat ik Oskar bij de dames. Ik zie geen dekkingspogingen meer en ze zijn
allemaal rustig. Of sloom eerder, want de warmte is hier echt zeer zwaar.