Alpaca forum
Hormoonbehandeling - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Fokken en genetica (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Topic: Hormoonbehandeling (/showthread.php?tid=323)

Pagina's: 1 2

Hormoonbehandeling - Saskia Tieken - 08-06-2013

Er is al eerder een topic aan gewijd, het niet gedekt krijgen van een merrie. Nu is bij ons het volgende aan de hand.
Onze merrie is 7 jaar, we hebben haar met veulen aan de voet gekocht en ze zou weer drachtig zijn. Helaas bleek 11 maanden later dat ze toch niet drachtig was.
Ze is nu 4 weken geleden opnieuw bij de hengst gegaan, ze wordt gedekt, maar wordt niet drachtig. Ze is gisteren weer opnieuw gedekt. We weten zeker dat de hengst vruchtbaar is en zo ook de merrie.
Heeft iemand ervaring met hormoonbehandeling bij het niet drachtig raken?
Of andere suggesties?

Ik hoor het graag!
Saskia

RE: Hormoonbehandeling - Gert - 08-06-2013

Hoi Saskia,

Wij hebben ooit eens 3 gastdieren gehad waarvan de moeder ongeveer dezelfde leeftijd had en niet drachtig wilde worden. Uiteindelijk toch gelukt met bepaalde behandelingen. Een reden om 2 weken na de geboorte van een veulen de merrie weer gelijk bij de hengst te doen is omdat ze op dat moment het makkelijkst weer drachtig te krijgen is. Wanneer je een jaar wacht kan het drachtig krijgen van een merrie moeizaam verlopen (uitzonderingen daargelaten). Maar onmogelijk hoeft het niet te zijn.

De merrie laat zich wel goed dekken begrijp ik?
En spuugt ze dan ook af als de hengst na 1 week weer terug komt?
Heb je de hengst en merrie wel apart staan?
Wordt de merrie gewoon bij jullie zelf gedekt of elders?
Is het nu 11 maanden na de dekking of langer?
Was het een gewone geboorte zonder complicaties?

Er kunnen allerlei oorzaken zijn waardoor ze zicht steeds laat dekken of niet gedekt wil worden. Daarvoor dienen we een aantal zaken uit te sluiten, vandaar bovenstaande vragen.

Gert

RE: Hormoonbehandeling - Saskia Tieken - 08-06-2013

Hoi Gert,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal de situatie verder toelichten.

We hebben haar naar de plek terug gebracht waar we haar gekocht hebben, we zouden haar immers zwanger gekocht hebben. Dus we hebben de dekking tegoed. De hengst is van hoge kwaliteit en is ook de vader van het veulen dat we thuis hebben.
De merrie laat zich makkelijk dekken en ze staan apart van elkaar.
Ik weet niet of ze spuugt als ze na een week weer bij de hengst gelaten wordt, dat zal ik navragen. Dat we haar ernaar toe brachten en bij de hengst lieten, spuugte ze hem wel eerst af en liet zich niet dekken. Daarna had de hengst er zelf geen zin meer in. Maar op dat moment wisten we zeker dat ze niet zwanger kon zijn want wij hebben alleen maar ruinen en nog een merrie en het is nu 17 maanden geleden na de dekking. Toen hebben we besloten om haar daar voorlopig maar even te laten.
Haar vorige bevalling is zonder complicaties verlopen, verder heeft ze elk jaar daarvoor gewoon een veulen gebaard.

Hopelijk heb je genoeg informatie om me verder te helpen en anders hoor ik het graag.

In ieder geval alvast ontzettend bedankt!

Groeten, Saskia

RE: Hormoonbehandeling - Gert - 09-06-2013

Ik zou graag nog even weten hoe de dekkingen verlopen en wat het tijdschema daarvan is.
Het kan zijn dat er op wat voor manier dan ook nog een geel lichaam is achter gebleven waardoor ze denkt dat ze drachtig is, maar meestal laten ze zich dan niet dekken. Wanneer ze wel gedekt wordt maar er gebeurt niets kan het ook zo zijn dat zij een ontsteking in de baarmoeder heeft. Dit hebben wij een keer meegemaakt bij een merrie die steeds opnieuw gedekt werd. Een dierenarts kan dit met een viginoscoop (soort van plastic buisje) en zaklantaarn bekijken door de baarmoedermond te openen en zien of er misschien een gele aanslag aan de binnenkant van de baarmoeder is wat kan duiden op een ontsteking. Dat zou dan eerst verholpen moeten worden.

Wat we ook wel eens toegepast hebben is Estrumate, waardoor het gele lichaam wordt weggespoten en ze weer 'schoon' is om opnieuw drachtig te worden.

Het kan complex zijn, het beste is even met de dierenarts overleggen om bepaalde dingen uit te sluiten.

RE: Hormoonbehandeling - Saskia Tieken - 09-06-2013

Ze laten haar bij de hengst en controleren dan na een week of ze de hengst afspuugt. De ene keer spuugt ze de hengst af en laat ze de dekking niet toe, dan denken we dat ze drachtig is. Maar dan toch een week later blijkt ze weer gedekt te worden.
We zullen eens overleggen met de dierenarts. Het enige probleem is dat onze dierenartsen in de buurt niet zoveel verstand hebben van alpaca's....

Bedankt voor zover!

RE: Hormoonbehandeling - Gert - 09-06-2013

Neem anders even contact op met dierenarts Thijs Flahou in Belgiƫ, die is gespecialiceerd in alpaca's.

thijs@alpa-vet.be

Bruggestraat 11
8820 Torhout
Belgiƫ
Tel. (0032) (0) 496 98 60 54

Laat anders je eigen veearts contact leggen met Thijs om het een en ander te bespreken. Dat doen wij ook wel eens aangezien Thijs zover weg woont.

RE: Hormoonbehandeling - Saskia Tieken - 09-06-2013

Dank je wel Gert, dat zal ik doen!
Groetjes, Saskia

RE: Hormoonbehandeling - Saskia Tieken - 02-07-2013

Update:
Eerst heb ik heb dierenarts Thijs Flahou gevraagd over het niet zwanger willen worden van onze merrie. Dit was zijn reactie:
Een endometritis is hier wellicht de grootste kanshebber. De diagnose wordt gesteld door een vaginoscopie en evt. een rectale echo van baarmoeder en eierstokken. Spoelen van de baarmoeder met Metricure zou dan een optie zijn.

Dit hebben we doorgegeven aan de dierenarts, maar deze denkt eerder dat er problemen zijn met de eisprong. Ze is geinjecteerd met Residan, hierna hebben we 10 dagen gewacht voordat ze weer bij de hengst mocht.
Toen ze eenmaal bij de hengst was, gebeurde er niets, ze werd niet gedekt.
Mogelijk is ze dus toch al zwanger, maar spuugde ze de hengst niet af.

Het plan nu is dat we wachten tot 4 wkn na de laatste dekking en dan laten we bloed prikken om te zien of ze zwanger is.

Nog andere suggesties? Altijd welkom!

RE: Hormoonbehandeling - anniekvandijk - 15-07-2013

(02-07-2013, 10:39 PM)Saskia Tieken schreef: Update:
Eerst heb ik heb dierenarts Thijs Flahou gevraagd over het niet zwanger willen worden van onze merrie. Dit was zijn reactie:
Een endometritis is hier wellicht de grootste kanshebber. De diagnose wordt gesteld door een vaginoscopie en evt. een rectale echo van baarmoeder en eierstokken. Spoelen van de baarmoeder met Metricure zou dan een optie zijn.

Dit hebben we doorgegeven aan de dierenarts, maar deze denkt eerder dat er problemen zijn met de eisprong. Ze is geinjecteerd met Residan, hierna hebben we 10 dagen gewacht voordat ze weer bij de hengst mocht.
Toen ze eenmaal bij de hengst was, gebeurde er niets, ze werd niet gedekt.
Mogelijk is ze dus toch al zwanger, maar spuugde ze de hengst niet af.

Het plan nu is dat we wachten tot 4 wkn na de laatste dekking en dan laten we bloed prikken om te zien of ze zwanger is.

Nog andere suggesties? Altijd welkom!

Hoe is het afgelopen? Wij hebben ook een merrie die niet zwanger wil worden en denken ook aan Residan. Ze gaat elke keer weer liggen.

Gr, Anniek

RE: Hormoonbehandeling - Saskia Tieken - 16-07-2013

Ze is zwanger! Voor 100 % gestest in het bloed.
Ze was dus zeer waarschijnlijk toch zwanger, maar spuugde de hengst niet af.

Je kan de Residan proberen als jullie merrie gedekt blijft worden. Of een keer bloed af laten nemen.

Gr Saskia