Alpaca forum
van AZVD naar BAF/EAR - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Registratie en verzekering (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=20)
+--- Topic: van AZVD naar BAF/EAR (/showthread.php?tid=317)

van AZVD naar BAF/EAR - Gert - 09-04-2013

Het AZVD was één van de eerst alpaca registers op het vaste land van Europa met een prima DNA registratie systeem. Tegenwoordig heeft men meerdere keuzen om de alpaca's te laten registreren. Zo heeft de Benelux ook een nieuw registratiesysteem sinds enkele jaren waar leden van de BAF (Benelux Alpaca Federatie) hun dieren kunnen laten registreren. Een open systeem waarin iedereen kan bladeren om te zien welke dieren geregistreerd staan.
Aangezien de AZVD langer bestaat zijn de meeste fokkers van Nederland en België destijds daar lid geworden.
Volgens mij stappen er steeds meer fokkers over van het AZVD naar de BAF omdat dit 'dichter bij' en 'vertrouwelijk' aan voelt.
Klopt dit? Of zijn er meerdere redenen om over te stappen van de ene vereniging naar de andere?

RE: van AZVD naar BAF/EAR - anniekvandijk - 10-04-2013

Hoi Gert,

Mijn Duits is bar slecht! Smile Ik dacht dat ze bij de AZVD ook wel in het Engels zouden communiceren, omdat er ook veel leden niet uit Duitsland komen.

Daarnaast heb ik wel eens gemaild, maar krijg ik nooit een reactie terug. Onlangs heb ik mezelf uitgeschreven bij de AZVD. Ook daar heb ik nooit een reactie op gekregen, dus ik vraag me af of het goed is gegaan.

Met andere woorden. Met name de communicatie heeft mij doen besluiten te stoppen.

Toen ik van de BAF hoorde ben ik daar lid geworden. De communicatie is een stuk beter. Wat me ook aan de BAF bevalt is dat ik al mijn dieren zonder al te veel moeite kan registreren. Bij de AZVD werkte de registratietool niet fijn en Ik wil zelf de keuze maken welk dier ik wel en niet wil registreren met DNA.

Een reden om bij een vereniging te gaan is voor mij ook de informatieverstrekking. Wat gebeurd er in alpacaland? Wat mij betreft mag dat nog wel meer vanuit de BAF. Maar ik ben verder heel tevreden over de BAF.

Groetjes, Anniek

RE: van AZVD naar BAF/EAR - pure suri - 11-04-2013

Idem Anniek,mijn Duits is nog slechter dan bar slecht.

RE: van AZVD naar BAF/EAR - Bamby Alpaca Farm - 11-04-2013

Hoi Gert,

Je kunt bij de BAF alle dieren laten registreren met of zonder DNA.
Het registreren van dieren zonder DNA is gratis en met DNA is het veel goedkoper dan de AZVD. Bij de AZVD zijn er Zep screeningen maar deze zijn altijd zo ver uit de buurt dat je er toch niet naar toe kunt gaan, ook omdat je dan meestal de grens over moet met exportpapieren. Wij hebben ons dan ook laten uitschrijven bij de AZVD. Ik moet zeggen dat dit wel zonder problemen kon en dat ik ook direct een reactie heb ontvangen over de uitschrijving. Het Duits was bij ons niet het probleem, maar de hoge kosten om een ruintje of jong hengstje geregistreerd te krijgen wel.
Bij de BAf heb je ook nog zo contact met het bestuur en dat is inderdaad prettig.

Groetjes Irmgard

RE: van AZVD naar BAF/EAR - Gert - 15-04-2013

Wij staan nog wel geregistreerd bij het AZVD maar doen er eigenlijk niets meer mee. ZEP screening kan je ook zelf organiseren zodat je niet zover hoeft te rijden. Ook wij vinden de kosten te hoog voor registratie. Communicatie is uitermate slecht alhoewel het ook prima in het Engels kan hoor. Overigens heb ik het gevoel dat de AZVD te veel geregisseerd wordt door 1 persoon wat ik een slechte zaak vind.

Wij zijn destijds lid geworden van de BAF omdat wij daar meer mogelijkheden zien voor binnen de BeNeLux. Het is nog in ontwikkeling maar het gevoel is in ieder geval goed. Het registreren van de dieren vindt overigens plaats bij de EAR, opgezet door dezelfde comm issie als de BAF.

Gert