Alpaca forum
Welk fokplan? - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Fokken en genetica (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Topic: Welk fokplan? (/showthread.php?tid=309)

Welk fokplan? - Dino - 01-03-2013

Ik ben een leek met alpaca's, maar heb al wat ervaring met het fokken van muizen en kippen en heb veel onderzoek gedaan naar fokplannen en systemen om bij eender welk diersoort kwalitatief hoogstaande dieren te fokken.

Maar nu wil ik wel eens weten hoe het er in het alpaca wereldje er aan toe gaat Smile
Natuurlijk heeft iedere fokker wel zijn eigen 'masterplan', maar hoe kies jij alpaca's naar waarde voor de fok? En wat is in grote lijnen je plan om verbetering in je dieren te brengen?

Worden de dieren gekozen naarmate ze presteren op shows? Of puur op de wolcijfers? Of naarmate het aantal prijzenwinnende nakomelingen hij/zij produceert? Of zegt de stamboom alles?

Zijn hengsten en merries gelijkwaardig in de fok of word bijv de hengst als belangrijker beschouwd?

Ik ben heel erg benieuwd naar ieders mening Wink

RE: Welk fokplan? - anniekvandijk - 01-03-2013

Hoi Dino,

Genetica van de alpaca staat nog in de kinderschoenen. Met name als het gaat om fokken op kleur. Vanuit mijn studie heb ik veel meegekregen over genetica en fokkerij, maar dat is niet voldoende om de alpaca te doorgronden. Het is in ieder geval een grote uitdaging voor menig alpacafokker Smile

Iedere fokker heeft inderdaad wel een eigen 'Masterplan'. Dat plan is vaak afhankelijk van de tijd dat iemand al bezig is met alpaca's en waar de voorkeur van de fokker naar uit gaat, of wat hij mist in zijn dieren. Je kunt fokken op bouw, diverse wolkwaliteiten zoals crimp, micron, lengte, kleur.