Alpaca forum
Welk fokplan? - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Fokken en genetica (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Topic: Welk fokplan? (/showthread.php?tid=309)

Welk fokplan? - Dino - 01-03-2013

Ik ben een leek met alpaca's, maar heb al wat ervaring met het fokken van muizen en kippen en heb veel onderzoek gedaan naar fokplannen en systemen om bij eender welk diersoort kwalitatief hoogstaande dieren te fokken.

Maar nu wil ik wel eens weten hoe het er in het alpaca wereldje er aan toe gaat Smile
Natuurlijk heeft iedere fokker wel zijn eigen 'masterplan', maar hoe kies jij alpaca's naar waarde voor de fok? En wat is in grote lijnen je plan om verbetering in je dieren te brengen?

Worden de dieren gekozen naarmate ze presteren op shows? Of puur op de wolcijfers? Of naarmate het aantal prijzenwinnende nakomelingen hij/zij produceert? Of zegt de stamboom alles?

Zijn hengsten en merries gelijkwaardig in de fok of word bijv de hengst als belangrijker beschouwd?

Ik ben heel erg benieuwd naar ieders mening Wink

RE: Welk fokplan? - anniekvandijk - 01-03-2013

Hoi Dino,

Genetica van de alpaca staat nog in de kinderschoenen. Met name als het gaat om fokken op kleur. Vanuit mijn studie heb ik veel meegekregen over genetica en fokkerij, maar dat is niet voldoende om de alpaca te doorgronden. Het is in ieder geval een grote uitdaging voor menig alpacafokker Smile

Iedere fokker heeft inderdaad wel een eigen 'Masterplan'. Dat plan is vaak afhankelijk van de tijd dat iemand al bezig is met alpaca's en waar de voorkeur van de fokker naar uit gaat, of wat hij mist in zijn dieren. Je kunt fokken op bouw, diverse wolkwaliteiten zoals crimp, micron, lengte, kleur.

Aangezien je in de fokkerij niet alles tegelijk kan, proberen wij ons te focussen. Dat doen we op dit moment met name bouw, kleur en dichtheid van de vacht. We proberen mooi gebouwde (volgens onze mening dan) fawn dieren te fokken met een dichte vacht. Daarvoor hebben we een specifieke fawn hengst uitgekozen die deze eigenschappen moet gaan verbeteren in onze kudde. Dat is al een meerjarenplan, dus hier houden we het voorlopig even bij Smile

Ik geloof er overigens heilig in dat zowel de merrie als de hengst even belangrijk zijn in de fok. Ze leveren tenslotte beide de helft van de genen aan de nakomelingen.

RE: Welk fokplan? - Dino - 02-03-2013

Ik vond inderdaad ook heel weinig over alpaca's ivm hun erfelijkheid! Dat viel mij al meteen op ja Tongue
Maar ik heb ook wel de indruk dat het niet snel om de kleur te doen is? En er word ook gewoon met kleuren onderling gefokt?
Ik zelf ben er ook heel erg van overtuigd dat vader en moeder even belangrijk zijn in de fok.

Ik heb ondertussen ook al een deel stambomen bekeken (voornamelijk van dieren die te koop staan, maar nog niet van dieren die het goed doen op shows) en het valt mij op dat er eigenlijk nooit een alpaca meerdere keren terug te zien is in 1 stamboom, zoals dat wel vaak het geval is als je de stambomen van paarden, honden en eigenlijk zoveel andere diersoorten bekijkt. Word de lijnteelt niet toegepast bij alpaca's?

RE: Welk fokplan? - Gert - 02-03-2013

Hoi Dino,

Een ieder zal er een ander fokplan volgen. De één vindt het belangrijk dieren te fokken met veel crimp en dichtheid om zo op shows goed te kunnen scoren. Dit kan heel belangrijk zijn omdat op dit moment shows gebruikt worden als promotietool om de eigen bedrijf in de picture te zetten.

Zelf bekijken we ons fokdoel op de langere termijn. De start begint uiteraard met een gezond dier met goede bouw en geen gebreken. Daarnaast ga je de wolkwaliteit verbeteren en kies je 1 of 2 aspecten waarop je de komende jaren verbetering wilt zien. Als je op de langere termijn gaat kijken moet je weten waarvoor je alpaca's gaat fokken. Uiteindelijk willen we allemaal super wolkwaliteit leveren voor de kleding industrie in het hogere segment. Die industrie vraagt om een zo fijn mogelijke vezel en uniformiteit binnen een vacht. Dat zijn aspecten waar wij ons op willen richten. Daarbij zoeken we dan de bloedlijnen die deze aspecten goed kunnen vererven. Crimp is hierbij minder belangrijk dan op shows. Persoonlijk vind ik crimp en glans in de vacht prachtig om te zien, maar alles in 1 keer willen verbeteren zal niet gaan zoals Anniek ook al heeft aangegeven.

De vererving zal inderdaad even belangrijk zijn van moeder en vader, maar omdat een vader voor meer nakomenlingen per jaar kan zorgen geef ik toch meer waarde aan de kwaliteiten van een goede dekhengst. Om bepaalde kwaliteiten van die hengst beter te laten door erven naar het nageslacht kan lijnteelt een goede optie zijn om toe te passen. In bepaalde bloedlijnen waar wij mee fokken is dit zeker ook gebeurd.

RE: Welk fokplan? - Dino - 02-03-2013

Worden er over het algemeen meer merries dan hengsten aangehouden op een farm? Bij mijn muizen en kippen bijvoorbeeld fok ik in grote lijnen koppelgewijs, ik heb meestal evenveel mannelijke als vrouwelijke dieren nodig. Normaal word dat niet snel gedaan met kippen, die worden meestal als trio of quartet ingezet, maar ik ben er toch een voorstander van om koppelgewijs te fokken, omdat je dan echt per dier de geschikte partner zoekt.

RE: Welk fokplan? - Gert - 03-03-2013

(02-03-2013, 11:10 PM)Dino schreef: Worden er over het algemeen meer merries dan hengsten aangehouden op een farm?

Veel meer merries dan hengsten, dat wil zeggen dekhengsten. Daarnaast heb je natuurlijk nog de hengstjes die geboren worden maar niet goed genoeg zijn voor je eigen fokkerij. Een dekhengst kan prima tientallen merries dekken, maar je wilt uiteraard ook een beetje diversiteit in je kudde, dus ga je op zoek naar dekhengsten bij andere fokkers.

RE: Welk fokplan? - Dino - 03-03-2013

En die merries krijgen dan ook meerdere keren achtereen een veulen van diezelfde dekhengst? Er word dus eigenlijk in de farm heel veel gewerkt met halfbroers en -zussen van maar 1 hengst als nakomelingen? En voor die nakomelingen word er dan telkens een nieuwe hengst gezocht? Zo kan je dus nooit een kudde vormen met enkel die nakomelingen?

RE: Welk fokplan? - Gert - 03-03-2013

(03-03-2013, 11:45 AM)Dino schreef: En die merries krijgen dan ook meerdere keren achtereen een veulen van diezelfde dekhengst? Er word dus eigenlijk in de farm heel veel gewerkt met halfbroers en -zussen van maar 1 hengst als nakomelingen? En voor die nakomelingen word er dan telkens een nieuwe hengst gezocht? Zo kan je dus nooit een kudde vormen met enkel die nakomelingen?

Dat eerste hoeft niet zo te zijn hoor, je kan toch andere hengsten kiezen? Vaak zijn er wel meerdere hengsten op een farm. Wij hebben op dit moment 70 alpacas op het bedrijf lopen waarvan 6 dekhengsten, 5 ruinen tussen 2 en 3 jaar, een aantal jonge hengstjes van vorig jaar en de rest merries in alle leeftijdsklassen.

RE: Welk fokplan? - Dino - 04-03-2013

Ah ok, dat is wat duidelijker, had het verkeerde beeld Tongue
Ik ben er al hard over na aan het denken hoe ik het zou aanpakken, eerst maar eens nog wat meer info vergaren en wat rondkijken Smile

Ik ben overigens vandaag voor het eerst op een alpacafarm geweest en heb ook voor het eerst alpaca's van dichtbij gezien. Dat was wel echt geweldig! Ben er nu nog zekerder van dat dit wat voor ons is ^^ (we waren eerst schapen aan het overwegen tot we alpaca's ontdekte). En ze zeggen wel altijd dat de wol heel zacht en fijn is, maar daar kom je pas echt achter als je het eens gevoeld hebt op de dieren zelf, dat is zo'n verschil met schapen!

RE: Welk fokplan? - Alpaca America - 22-04-2013

Hallo Dino,

Wij zijn gestart met enkel merries op onze fokkerij. Wij fokken puur op witte alpaca's en bekijken van jaar tot jaar welke dekhengsten (bij collega-fokkers) het beste zouden passen bij onze merries. Bij de aanschaf en selectie van de hengsten hebben we al gelet op bouw en wolkenmerken van onze alpaca's, middels de fokkerij willen wij inzetten op fijnere, dichtere wol met een mooie crimpstijl, waarbij uniformiteit in de bewolling over het hele lichaam een hoge prioriteit krijgt... duidelijk een meerjarenplan (zeker vanwege het feit dat in de eerste jaren na onze start onze merries slechts hengstveulens bleven geven), maar telkens weer een mooie, nieuwe uitdaging, waarin we stapsgewijs vooruitgang boeken!

Je bent natuurlijk altijd van harte welkom om eens een kijkje te komen nemen.

Hartelijke groeten,
Chantal Versleijen