Alpaca forum
Esparcette voeren - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Gezondheid en voeding (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Topic: Esparcette voeren (/showthread.php?tid=3052)

Esparcette voeren - E. Hendriks - 05-11-2016

esparcette.jpg

Zou je Esparcette aan Alpaca's kunnen voeren ipv luzerne? 
ik kan er nog niet veel over vinden, maar misschien iemand al bekend mee?

RE: Esparcette voeren - Gert - 06-11-2016

Het zal wel een eiwitrijk gewas zijn, maar geen plant dat in zuid Amerika voorkomt, dus niet tot het voedsel van de alpaca behoort. Heb je enig idee of dit überhaupt aan dieren gegeven wordt? Zou je dit als geoogst gewas willen geven of staan die planten gewoon veel in het weiland? In het laatste geval is het kijken of de alpaca's ervan gaan eten, vaak laten ze wel datgene staan wat niet goed voor ze is (tenzij er helemaal niets anders te eten is misschien).

RE: Esparcette voeren - E. Hendriks - 06-11-2016

Esparcette werd eeuwen lang gebruikt als voedergewas voor o.a. paarden. De eeuwenoude franse naam Sainfoin betekend gezond hooi. De antiparasitaire werking bij runderen, schapen en geiten wordt al jaren bevestigt door menig wetenschappelijk onderzoek. De eerste resultaten van onderzoek bij paarden met ons produkt door een onafhankelijk laboratorium ziet er tevens veelbelovend uit met een reductie van 56 % – 88 % voor kleine rode bloedworm. Wel is belangrijk welke ras Esparcette gebruikt, grondsoort, aantal zonne-uren, moment van oogsten en bewerking. De esparcette die wij leveren voldoet aan de hoogste kwaliteit en heeft een hoge hoeveelheid van de vereiste inhoudstoffen.

Schone warme luchtgedroogde en gepelleteerde Esparcette zonder toevoegingsmiddelen.

Volgens de producent zou t dus voor vee geschikt zijn en mager blijvende dieren makkelijker laten aankomen

OK, dan klinkt interessant, zeker als de rode bloedworm daarmee terug gedrongen kan worden. Praten we dan over de Haemonchus contortus? 

Dacht dat het een onkruid was  Confused . Waar wordt jullie esparcette dan geteeld? Frankrijk? Wat veroorzaakt de reductie in rode bloedworm?
Veel kruiden kunnen een toegevoegde waarde geven, maar daar is nog zo weinig over bekend, zeker bij alpaca's.
Misschien even contact opnemen met Thijs Flahou (België), hij heeft een eiwitbrok ontwikkeld voor alpaca's. Misschien een beetje esparcette toevoegen en dan kunnen we nog een veel voorkomend probleem onderdrukken.  Smile

Daar dacht ik aan toen ik t las ?
Zag een advertentie van Agradi van het merk Metazoa. Moet ook in blokvorming van een ander merk te krijgen zijn maar Metazoa verkoopt t in gehakselde vorm. Dat trok mijn aandacht ....

Blokvorm = brokvorm

Wij kweken t niet zelf hoor!! Sorry voor de verwarring..
Producent moet Metazoa zijn, werken veel met kruiden heb ik begrepen

(06-11-2016, 10:26 PM)E. Hendriks schreef: Blokvorm = brokvorm
M

PS kan je ook gewoon in je bericht veranderen door 'bewerken' aan te klikken hoor.  Shy