Alpaca forum
Moeder geeft niet genoeg melk - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Geboorte en nazorg (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Topic: Moeder geeft niet genoeg melk (/showthread.php?tid=27)

Moeder geeft niet genoeg melk - Esthar - 05-02-2010

Door de wintermaanden is een van de alpaca's op de hobbyboerderij waar ik woon minder melk gaan produceren. Ze werden wel bijgevoerd met extra kuilvoer & brok maar blijkbaar heeft zij daar nog te weinig van gehad ofzo, want de melkproductie bleek bijna nihil te zijn.
Alpaca's lopen hier gewoon het hele jaar door buiten, maar kunnen naar binnen wanneer ze dat willen, waar ze ook extra voer en water krijgen.

Helaas kregen we te laat door dat het jong te weinig melk kreeg en was het ook al te laat op het moment dat we het probeerden bij te voeren (accepteerde geen fles en kregen ook niets anders naar binnen). Hij was al overleden voor de dierenarts erbij kon komen.

Nu vroeg ik mij af hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen, we gaven de moeder genoeg gelegenheid om extra voer te eten.
Ik controleer alle jongen (en ouderen) nu regelmatig, maar mocht ik er weer 1 tegen komen die vermagert, of waarvan de moeder geen melk meer geeft, wat kan ik er dan aan doen om het jong toch genoeg voeding binnen te laten krijgen?

RE: Moeder geeft niet genoeg melk - snoesel - 06-02-2010

Hallo Esthar, het kan gewoon zijn dat een moeder gewoon toch niet genoeg heeft.

Maar eerste vereiste is natuurlijk altijd dat de dieren in conditie zijn, meestal kun je een alpaca niet overvoeren want als ze genoeg hebben stoppen ze gewoon met eten en laten het je houden.
Een dier dat dragend is en een dier dat zogend is moeten ten alle tijden in conditie zijn want dat vergt wat van een dier.

Trek altijd de speentjes open als ze een veulen hebben.
Zorg altijd dat je wat biest in de vriezer hebt zitten in bijv in ijsklontjeszakjes is handig voor de dosering,nooit in de magnetron verwarmen!!

Als het veulen flauw lijkt of je twijfelt aan het drinken kun je rustig een keer biest uit de vriezer bij geven de eerste dag.

Als het veulen nadien TEveel en TE vaak blijft liggen terwijl ie toch mee en dan bij de moeder drinkt kun je over het genoeg melk van de moeder gaan twijfelen en de fles BIJ gaan geven.Soms is dit ook nog maar dat je het tijdelijk hoeft omdat gewoon de melk nog niet optimaal op gang gekomen is en dat het na een paar weken niet meer hoeft.Als je ziet dat ze zelf wel nog enigzins drinken moet je de balans zien te vinden tussen de fles en de moeder.
Dat is dus anders als ze helemaal niet drinken!

RE: Moeder geeft niet genoeg melk - Heuveltje33 - 08-02-2010

(05-02-2010, 11:54 PM)Esthar schreef: Door de wintermaanden is een van de alpaca's op de hobbyboerderij waar ik woon minder melk gaan produceren. Ze werden wel bijgevoerd met extra kuilvoer & brok maar blijkbaar heeft zij daar nog te weinig van gehad ofzo, want de melkproductie bleek bijna nihil te zijn.
Alpaca's lopen hier gewoon het hele jaar door buiten, maar kunnen naar binnen wanneer ze dat willen, waar ze ook extra voer en water krijgen.

Helaas kregen we te laat door dat het jong te weinig melk kreeg en was het ook al te laat op het moment dat we het probeerden bij te voeren (accepteerde geen fles en kregen ook niets anders naar binnen). Hij was al overleden voor de dierenarts erbij kon komen.

Nu vroeg ik mij af hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen, we gaven de moeder genoeg gelegenheid om extra voer te eten.
Ik controleer alle jongen (en ouderen) nu regelmatig, maar mocht ik er weer 1 tegen komen die vermagert, of waarvan de moeder geen melk meer geeft, wat kan ik er dan aan doen om het jong toch genoeg voeding binnen te laten krijgen?

Het afgelopen jaar zagen wij dat de moeder naar de cria spuugde en kwamen wij erachter dat de moeder geen melk genoeg had( 2 spenen kwam geen melk uit). wij zijn onmiddelijk begonnen met bijvoeren met lammermelk, de eerste dagen een 'gevecht'omdat de cria dit niet leuk vindt en de melk ook niet zo lekker is als van moeders natuurlijk. Na een dag of 3 dronk ze zonder protest uit de fles en nu is ze 5maanden oud en ze ziet er goed gezond uit.

RE: Moeder geeft niet genoeg melk - albert - 01-09-2010

Onze merrie Rea geeft weinig melk aan haar cria's. Ze heeft ook weinig uier. Ze is een lieve moeder. Dat wel. Maar de cria komt te kort. Het is een merrie van 12 jaar inmiddels. Ze had voor dat ze bij ons kwam nog nooit een veulentje kunnen grootbrengen. Het vorig jaar is het ons gelukt doordat we het veulen een plasma infuus hebben laten toedienen en het veulentje daarna met de fles bijgevoerd hebben. Het veulentje is inmiddels een jaar oud. Hij is ontzettend lief en aanhankelijk en zal mede daarom binnenkort gekastreerd worden. Hij moet zo blijven. Hij komt naar je toe als je hem roept. Hij is een beetje te onderdanig. Gaat ook liggen. Wij hopen dat hij na de castratie een beetje zelfbewuster wordt.
En Rea zal nu in september weer een cria krijgen. En ze heeft weer geen uier. Dus de komende maanden zullen wij waarschijnlijk weer met de fles moeten zwaaien.
Hier kun je een korte impressie zien van het veulentje. Hij valt dan. http://www.youtube.com/watch?v=62MZQLAkVCE
Albert

RE: Moeder geeft niet genoeg melk - anniekvandijk - 29-06-2013

Onze merrie geeft dit jaar ook niet genoeg melk lijkt het. Ze heeft vorig jaar een kerngezond veulen gekregen. Echter dit jaar lijkt de melkproductie te stagneren.

Heeft er iemand een tip hoe we haar melkproductie kunnen stimuleren? We hadden al een tip gekregen, schapenbiks van Hendrix, maar dat lijkt nergens meer te krijgen te zijn.

Moeder is afgelopen jaar ziek geweest, dus ik vermoed dat dit de reden is dat het dit jaar wat minder goed gaat. Toch lijkt ze helemaal weer opgeknapt te zijn en ze is goed op gewicht.

RE: Moeder geeft niet genoeg melk - Bamby Alpaca Farm - 30-06-2013

Hallo Aniek,

Wij hebben inmiddels drie veulens volwassen van onze Rae die te weinig melk had. We deden de veulens elke dag wegen, als ze bijkomen is er niets aan de hand. Onze veulens kregen de fles 4 รก 5 keer per dag in het begin en later steeds minder. 's nachts niet want de moeder had ook melk en dat was voldoende voor de nacht. We hadden lammerenmelkpoeder en onze ervaring is dat de 1,5 kg emmertjes van Sprayfo lammerenmelkpoeder net iets zoeter zijn. Die drinken ze dan ook beter. Een veulen dat melk krijgt van de moeder en uit de fles is altijd moeilijker dan een veulen dat alleen de fles krijgt. Als het veulen geen fles wil en het gewicht wordt meer dan krijgt het echt wel genoeg van de moeder. Het is altijd moeilijk, je weet nl niet hoeveel het veulen bij de moeder drinkt en kunt dan ook niet de flessen daarop afstemmen. Aangezien we geen dierenweegschaal hebben, hebben we een personenweegschaal genomen. Mijn man gaat er op staan met veulen. Daarna weegt hij zichzelf en trekt dit er vanaf. Het is geen exacte indicatie, maar ongeveer kun je toch zien of het veulen bijkomt. Hij weegt ook meerdere keren achter elkaar en neemt dan het gemiddelde.
We hadden het eerste jaar een fles met een speen voor een baby, maar deze is erg groot. Inmiddels hebben we echte alpacaspenen die bij Alpaca-Ranch te koop zijn.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

Groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm

RE: Moeder geeft niet genoeg melk - Gert - 30-06-2013

Hoi Anniek,

Om de melkproductie op gang te brengen kan je ook een lactatiekorrel gebruiken. Onderstaande link heb ik van Judith gekregen.
http://www.hobbyvoeders.nl/assortiment/schapen/schapenkorrellactatie.htm

RE: Moeder geeft niet genoeg melk - anniekvandijk - 04-07-2013

(30-06-2013, 08:59 AM)Bamby Alpaca Farm schreef: Een veulen dat melk krijgt van de moeder en uit de fles is altijd moeilijker dan een veulen dat alleen de fles krijgt. Als het veulen geen fles wil en het gewicht wordt meer dan krijgt het echt wel genoeg van de moeder. Het is altijd moeilijk, je weet nl niet hoeveel het veulen bij de moeder drinkt en kunt dan ook niet de flessen daarop afstemmen.

We willen de fles natuurlijk zo weinig mogelijk geven. En dat is inderdaad moeilijk inschatten. Vandaar dat we liever iets willen doen om de lactatie op orde te krijgen.

(30-06-2013, 12:34 PM)Gert schreef: Hoi Anniek,

Om de melkproductie op gang te brengen kan je ook een lactatiekorrel gebruiken. Onderstaande link heb ik van Judith gekregen.
http://www.hobbyvoeders.nl/assortiment/schapen/schapenkorrellactatie.htm

Bedankt voor de tip!

Ondertussen kan de cria zonder fles. We hebben haar in het begin 4 x per dag bijgevoerd tot ze weer op een redelijk gewicht zat. Want ze was na bijna een week nog steeds zo zwaar als toen ze geboren was.

Vanaf dat moment zijn we het voorzichtig gaan afbouwen. Dus wegen en aan de hand van het gewicht besluiten of we de fles wel of niet gaven.

Zo zijn we van 4x naar 3x, 2x en 1x voor het donker werd gegaan en nu is ze al 5 dagen van de fles af en groeit als kool!

Met lactatiekorrel hadden we misschien eerder resultaat gehad? De volgende keer gaan we dat in ieder geval proberen. Zeker als een merrie normaal ontzettend veel melk geeft.