Alpaca forum
Alpacawollen dekbed wassen - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Alpacawol voor de verwerking (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Forum: Eindprodukten (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Topic: Alpacawollen dekbed wassen (/showthread.php?tid=252)

Alpacawollen dekbed wassen - anniekvandijk - 26-01-2012

Hoi forumleden,

Een vraag over het wassen van een alpacawollen dekbed. Kan het gewoon in de wasmachine op wolwasprogramma?

Bij schapenwol wordt het altijd afgeraden, omdat het krimpt. Maar alpaca krimpt niet zo snel.

RE: Alpacawollen dekbed wassen - Alpacaoord-kevin - 26-01-2012

Hoi Anniek,

staat er niks op een etiketje ofzo? voor krimp zal je in mijn ogen inderdaad niet zo bang hoeven zijn; echter is de wasmachine een geweldig middel om wol mee te vervilten.
Zelf gebruik ik ook wel eens de wasmachine om 'lui vilt' te maken. (gekaarde wol dakpansgewijs neerleggen op een dicht geweven lap textiel, zoals een oude matrashoes, hier opgelost waspoeder overheen sprenkelen, strak oprollen en dan gewoon meewassen)

Dus als je het dekbed wil wassen, lijkt me dat je nog het beste een badkuip oid te vullen met lauwwarm water, zonder zeep, hier het dekbed in te spoelen. En dan zo min mogelijk wrijven, maar alleen spoelen en water verversen. En dan liggend laten drogen.

Maar dit is puur op basis van mijn ervaring met wol; een alpacawollen dekbed heb ik helaas nog niet. Misschien zijn er andere forumleden die hier meer over weten??
Ik heb de wol voor mijn dekbed al wel klaarliggen, nu nog de tijd! Smile

Groetjes, Kevin

RE: Alpacawollen dekbed wassen - Excellenz - 13-02-2012

(26-01-2012, 11:05 AM)Alpacaoord-kevin schreef: Hoi Anniek,

staat er niks op een etiketje ofzo? voor krimp zal je in mijn ogen inderdaad niet zo bang hoeven zijn; echter is de wasmachine een geweldig middel om wol mee te vervilten.
Zelf gebruik ik ook wel eens de wasmachine om 'lui vilt' te maken. (gekaarde wol dakpansgewijs neerleggen op een dicht geweven lap textiel, zoals een oude matrashoes, hier opgelost waspoeder overheen sprenkelen, strak oprollen en dan gewoon meewassen)

Dus als je het dekbed wil wassen, lijkt me dat je nog het beste een badkuip oid te vullen met lauwwarm water, zonder zeep, hier het dekbed in te spoelen. En dan zo min mogelijk wrijven, maar alleen spoelen en water verversen. En dan liggend laten drogen.

Maar dit is puur op basis van mijn ervaring met wol; een alpacawollen dekbed heb ik helaas nog niet. Misschien zijn er andere forumleden die hier meer over weten??
Ik heb de wol voor mijn dekbed al wel klaarliggen, nu nog de tijd! Smile

Groetjes, Kevin
Hallo Anniek,

Wij hebben dezelfde ervaring, want we vilten soms ook alpaca in de wasmachine: Het werkt prima! Ik ken ook iemand die geprobeerd
heeft alpaca zo te wassen, ook daar kwam er vilt uit.
Handwassen in de badkuip is helaas de beste methode. Groetjes, Loraine

RE: Alpacawollen dekbed wassen - alpacalokeren - 13-02-2012

Het kan gaan vervilten bij een verkeerde behandeling, zoals weken in water. Het kan meestal wel gewassen worden (zie ingenaaid label) maar liefst niet te vaak; laat het liever buiten luchten als dat kan. Wassen met de hand is noodzakelijk; in lauw water, met gebruik van een beetje van een speciaal wolwasmiddel. Vermijd snelle temperatuurwisseling in het water, dat is funester voor wol dan een wat hogere temperatuur op zich. Goed uitspoelen, niet uitwringen maar knijpen, liever niet centrifugeren.
groetjes hilde

RE: Alpacawollen dekbed wassen - anniekvandijk - 15-02-2012

Als dit geen duidelijk advies is! Dankjewel voor jullie reacties!