Alpaca forum
even voorstellen - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Even voorstellen (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: even voorstellen (/showthread.php?tid=19)

even voorstellen - charlotte - 05-02-2010

Hallo,

Ik ben Charlotte Kramer en woon met mijn man ner over de grens in Duitsland tussen Emmerich en Rees.

wij hebben twee alpaca's twee ijslanders een minipaard, kippen en vijf honden, dus het is een hele beestenboel hier.

de alpaca's lopen tussen de paarden en dat gaat heel goed ze kunnen zich uitermate goed verdedigen, ze spugen de paarden gewoon weg als ze bij het hooi willen, dus het is een hele leuke kudde bij elkaarBig GrinBig Grin

RE: even voorstellen - Zoonimal Wild Encounters - 05-02-2010

Hoi Charlotte,

welkom op het forum.
Ik weet niet of je van het volgende op de hoogste bent maar ik vertel het toch want mischien heeft iemand anders er iets aan.

We hebben in Duitsland Huisvestingseisen, die liggen vast in de wetgeving en zijn verplicht.
Het Kreis veterinairambt in jou regio kan je hierover meer vertellen en zij moeten er ook voor zorgen dat jij de wet nastreeft en kunnen dus onverwachts controlles hierop uitoeffenen.
Behalve aanmelden bij het Kreisveterinairambt moeten de dieren ook aangemeld worden bij de Seuchenkasse, het kreis kan je hierbij helpen.

Verder moet er in het verblijf een heuvel zijn van minimaal 120cm hoog zodat de dieren hierop kunnen staan.
Verder moet er een ondiepe poel zijn waarin de dieren sómers bij warm weer kunnen afkoelen.
Houd je de dieren recreatrief moet je jaarlijks scheren, het eerste jaar alleen de zadelstreek en het tweede jaar geheel en ga zo maar door.
Dit is wederom een onderdeel van de dierenwelzijnswet.

Ik hoop dat ik je hiermee van dienst ben en mischien ook anderen heb geholpen.

Groeten, Mariano
Zoonimal Wild Encounters
(05-02-2010, 04:43 PM)charlotte schreef: Hallo,

Ik ben Charlotte Kramer en woon met mijn man ner over de grens in Duitsland tussen Emmerich en Rees.

wij hebben twee alpaca's twee ijslanders een minipaard, kippen en vijf honden, dus het is een hele beestenboel hier.

de alpaca's lopen tussen de paarden en dat gaat heel goed ze kunnen zich uitermate goed verdedigen, ze spugen de paarden gewoon weg als ze bij het hooi willen, dus het is een hele leuke kudde bij elkaarBig GrinBig Grin

RE: even voorstellen - Alpaca-Horst - 05-02-2010

Hoi,

Wij zijn Ger en Margriet en zijn sind's 2003 hopeloos verloren toen we in de ogen van de Alpaca's gekeken hadden.Heart
Dit forum is een prima medium om elkaar op de hoogte te houden als men met vragen zit, want niet elke dierenart is bekend met Alpaca's.
Inmiddels hebben we bijna 7 jaar ervaring met Alpaca's.
Het scheren doen wij ook zelf na een cursus gevolgd te hebben.
Wij wensen Alpaca-Ranch veel sucses met dit forum.

Groetjes,
Ger en Margriet
Alpaca-Horst

RE: even voorstellen - Gert - 05-02-2010

(05-02-2010, 08:06 PM)Alpaca-Horst schreef: Wij wensen Alpaca-Ranch veel sucses met dit forum.

Groetjes,
Ger en Margriet
Alpaca-Horst
Hoi Ger en Margriet,

Ook welkom op dit forum.
Je wenst ons (Alpaca-Ranch) veel succes met dit forum, maar dit is uiteraard voor iedereen die deelneemt aan dit forum!
Als beheerder van het forum hoop ik alleen dat alles goed blijft werken.

Gert

RE: even voorstellen - Esthar - 05-02-2010

Hoi hoi,

Ik ben Esther, 22 jaar en woon op kamers in een hobbyboerderij waar ze ook een kudde alpaca's hebben. Ik help vaak een handje op de boerderij, verzorg het voeren e.d. en ben echt sinds ik hier woon helemaal gek op die alpaca's.
Heb regelmatig allerlei vragen over deze dieren dus vind het idee van een forum echt geweldig Big Grin

Groetjes Esther

-edit-
Ik wil overigens nog wel even zeggen; ik stel wel vragen over de situaties over 'onze' alpaca's maar ik heb eigenlijk niets te zeggen over de alpaca's en hun verzorging, omdat ik niet de eigenaar van de dieren ben. Als ik hier nieuwe dingen leer die naar mijn idee beter zijn voor de alpaca's zal ik dit zeker doorgeven aan de eigenaar, maar dat wil (helaas) niet altijd zeggen dat hij daar ook daadwerkelijk naar luistert!

RE: even voorstellen - Eefje - 07-02-2010

@ Zoonimal Wild Encounters, mag ik vragen waar deze info te vinden is ?
Ik woon namenlijk ook in Duitsland.

even voorstellen - adriaan - 07-02-2010

Hallo charlotte,
voorzover mij bekend geld in duitsland de norm voor de 1e 2 alpacas 1000 m en voor ieder volgend dier 100 m ,
verder is het niet toegestaan alpacas alleen in een stal te houden,ze moeten altijd zelf kunnen bepalen of dat ze wel of niet naar buiten gaan.
Indien je dit hobby matig doet is er niets aan de hand echter ga je het bedrijfsmatig opzetten dan gelden er andere normen,In duitsland is het houden van alpacas beroepsmatig erkend ,voor het grazen van de dieren gelden er dan wat andere normen,dan moet je denken aan max 12 dieren op 1 hectare. over de vorm van de weide is verder niets bepaald.
groetjes Adriaan,