Alpaca forum
onderhoud van de weiden - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Giftige planten (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=18)
+--- Topic: onderhoud van de weiden (/showthread.php?tid=184)

Pagina's: 1 2

onderhoud van de weiden - Agnes - 19-06-2011

Hallo allemaal,

Wat doen jullie aan het onkruid in de weiden?
Ik word hier niet goed van Huh, is het strooien van kunstmest voldoende of moet het een kunstmest met onkruidverdelger zijn ( erg duur)!!!
Of moet je het helemaal opnieuw inzaaien met graszaad?
Wat kunnen wij het beste doen??

Groetjes Agnes.

RE: onderhoud van de weiden - Bamby Alpaca Farm - 19-06-2011

Hallo Agnes,
Wij doen de wei sproeien met onkruidverdelger voor gazon. Het gras blijft en het onkruid verdwijnt. De dieren moeten dan wel minimaal 2
weken van de wei blijven, het liefst tot het eens goed geregend heeft. Ze hebben mij altijd verteld dat een pas ingezaaide wei niet zo goed voor een alpaca is. Die is dan te voedingsrijk. Ouder gras is beter voor hun.
Groetjes Irmgard

RE: onderhoud van de weiden - Agnes - 20-06-2011

Heel erg bedankt voor je antwoord, hier heb ik wat aan!!!

Groetjes Agnes.
Nog even een vraagje: hoe vaak moet je een weide behandelen tegen onkruid en met wat voor middel.
Waar kan ik het middel kopen, (ik denk dat ik het met korrels wil doen).
Ik hoor het graag van je.Smile

Groetjes Agnes.

RE: onderhoud van de weiden - Bamby Alpaca Farm - 20-06-2011

Hallo Agnes,
Wij spuiten de wei met "onkruiden in gazons" van Edialux. Ik sproei niet de hele wei, maar alleen daar waar onkruid staat. Het is veel werk, maar het resultaat mag er zijn. Ik weet niet of het in Nedrland verkrijgbaar is. Wij halen het altijd in België. Na 2 dagen zie je al dat brandnetels en distels slap hangen. Misschien is er Nederland iets te verkrijgen wat erop lijkt, maar dat weet ik niet.
Groetjes Irmgard.

RE: onderhoud van de weiden - Gert - 21-06-2011

Je kunt een weiland spuiten met groeistoffen zoals MCPP en MCPA, afhankelijk van het soort onkruiden kan je nog Starane toevoegen. Alpaca's de eerste weken niet in het weiland laten! Vraag eens in een Welkoop/Boerenbond winkel of het middel daar te verkrijgen is.

Opnieuw ingezaaid grasland is inderdaad veel te goed voor de dieren zoals Irmgard zegt. Je kunt alpaca's eerst enkele uren daar laten grazen en per dag iets langer. Beter is om eerst te maaien en dan de alpaca's erin laten grazen.

Gert

RE: onderhoud van de weiden - Agnes - 23-06-2011

Ik heb inmiddels het middel "Roundup" gekocht tegen het onkruid in de weiden, ik wil het dan inderdaad alleen op de plekken sproeien waar onkruid staat, ik hoop dat ik dat ook kan gebruiken Huh??

Groetjes Agnes.

RE: onderhoud van de weiden - Gert - 23-06-2011

Alles gaat dood aan round up, dus dat zal ik zeker niet toepassen. Dan krijg je allemaal kale plekken in het weiland. Groeistoffen zijn ideaal, onkruid dood, gras blijft staan, geen probleem.

Gert

RE: onderhoud van de weiden - Agnes - 25-06-2011

Ik heb inmiddels een goed middel gevonden bij een hovenier.
We gaan het binnenkort gebruiken.

Vr Groet Agnes.

RE: onderhoud van de weiden - Eefje - 04-09-2011

Wij hebben erg veel duizendblad in de weides staan.
Nu weet ik dat deze niet giftig is en zelfs tegen veel dingen gebruikt kan worden, alleen de alpacas eten het niet en er staat straks meer duizendblad dan gras.
Weet iemand wat je hier tegen kan doen ?

RE: onderhoud van de weiden - Agnes - 04-09-2011

Hallo Eefje

Wij hebben hetzelfde probleem.
We hebben het eerst met een onkruidverderlger geprobeerd maar alle onkruid ging dood behalve dát onkruid.
Nu heeft mijn man een (ik hoop dat ik het goed zeg)??? verticuleermachine gekocht die trekt het onkruid eruit omdat dit kruid lange lopers heeft gaat dit perfect.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Vr Groet Agnes.