Alpaca forum
Alpaca & Paard?? - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Beginnen met alpaca's? Stel hier uw eerste vraag. (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Topic: Alpaca & Paard?? (/showthread.php?tid=169)

Alpaca & Paard?? - xCharlottee - 24-03-2011

Hallo,

Mijn naam is Charlotte ik woon op een boerderij en wij hebben 1 paard genaamd Maybelie.
Wij hebben altijd 2 paarden gehad, Maybelie & Julius. 2 maanden geleden is Julius overleden en is Maybelie nu alleen.
Julius & Maybelie zijn al vanaf vrij vroege leeftijd dat wij ze hadden altijd samen geweest en Maybelie is nu erg eenzaam.

Wij hebben vroeger ook altijd schapen gehad en 1 geit maar die zijn ook helaas gestorven van ouderdom.

Het leek mij een leuk idee om een nieuw maatje voor Maybelie te hebben zodat ze niet meer zo alleen is.

Dan is mijn vraag kan een Alpaca samen staan met een paard?
De reden dat ik graag een Alpaca erbij wil hebben is zodat ze toch met ons paard samen kan staan en zo hebben we ook nog een leuk dier die ons gras kort kan houden.
Onze paarden konden vroeger wel goed overweg met onze geit.

Maybelie is altijd erg lief voor alle dieren en erg nieuwschierig, ze doet geen vlieg kwaad.

Groetjes Charlotte

RE: Alpaca & Paard?? - Eefje - 05-04-2011

Ik denk ook dat het voor het paard beter is om een soortgenoot te hebben, dit is ze immers ook gewend.

RE: Alpaca & Paard?? - alpaca - 06-08-2011

Hoi charlotte
Wij hebben zelf ook 2 paarden en 2 alpacas
Bij ons gaan de paarden niet samen met de alpacas, je zal het jezelf nooit vergeven als je alpaca een schop krijgt van je paard en hij ligt straks dood in het weiland.
ik denk dat het daarom beter is om mischien een kleine pony erbij te kopen als gezelschap. ons paard doet de schapen ook geen vlieg kwaad maar de alpacas vind ze maar niets, maar dat is natuurlijk bij elk paard verschillend.

RE: Alpaca & Paard?? - Pieter.Bosma - 30-01-2012

Misschien een goede plek om deze vraag te stellen,
Wij hebben een shetlander, kan een alpaca samen in de wei met een shetlander?
Hij is echt heel lief en aanhankelijk, en is erg lief met kinderen..
MVG Pieter

RE: Alpaca & Paard?? - Gert - 31-01-2012

(30-01-2012, 02:56 PM)Pieter.Bosma schreef: Wij hebben een shetlander, kan een alpaca samen in de wei met een shetlander?
Hij is echt heel lief en aanhankelijk, en is erg lief met kinderen..

Hoi Pieter,

Met een lief makkelijk diertje moet het prima kunnen. Let wel op de worm besmettingen. Het is verstandig zo nu en dan (voorjaar en najaar) een mestmonster te laten onderzoeken.

Gert

RE: Alpaca & Paard?? - Eefje - 01-02-2012

Deze dieren kunnen misschien wel samen maar toch vind ik dat ieder (kudde) dier toch een eigen soortgenoot nodig heeft.

RE: Alpaca & Paard?? - Pieter.Bosma - 01-02-2012

Okee,
We zijn ook van plan om te beginnen met 2 hengstjes, maar ik was gewoon benieuwt of het samen kon!

RE: Alpaca & Paard?? - truushofs - 24-06-2012

Wij hebben 2 alpacaruintjes en die lopen altijd samen met een oude pony, maar onze andere paarden lopen ook af en toe op die wei en ik heb nog nooit meegemaakt dat de paarden de alpaca's bedreigen of zo. Er is een inloopstal op die wei en eigenlijk is het zelfs zo dat de paarden voor de alpaca's de stal uit gaan want als die beginnen te blazen en te spugen dan doen de paarden echt wel een stapje opzij. (die van ons in elk geval!!)

RE: Alpaca & Paard?? - pure suri - 26-06-2012

Kan geruime tijd goed lukken tot..........
Dieren liepen geruime tijd samen tot de poitou ezel een drachtige merrie haar nek brak !
Had het de mensen ook afgeraden,maar ze vonden het zo een lieve brave ezel....