Alpaca forum
namen met een E - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Off-topic: sociaal praatje (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=21)
+--- Topic: namen met een E (/showthread.php?tid=168)

namen met een E - Gert - 02-03-2011

Hoi,

Ieder jaar is het weer namen verzinnen voor de nieuwe veulens. Hoe bedenken jullie de namen?
Sommigen gebruiken een verwijzing naar vader of moeder of naar de fokker in de naam. Zelf gebruiken we het alfabet. Ieder jaar een nieuwe letter waarmee de namen van alle veulens die dat jaar geboren worden mee beginnen. Dit jaar gebruiken we de E. Hebben jullie leuke suggesties?

Gert

RE: namen met een E - Alpaca America - 22-03-2011

Hoi Gert,

Ook wij hanteren (in navolging van onder meer jullie en Alpaca International) namen in volgorde van het alfabet. Persoonlijk vind ik het leuk om namen te gebruiken, die Peruaans klinken. Dus vernoemingen naar bijvoorbeeld plaatsen of gebergten in Peru (of omgeving). Deze namen kun je soms ook best zelf aanpassen. Zo heb ik 2009 onze Chachano vernoemd naar een gebergte in Peru -oorpsr. Chachani- en Don Cuzco naar een Peruaanse stad (Cusco). Ik maak ook gebruik van namen, die in die regio worden gebruikt voor mensen (zoals Diego=bezetter) of peruaanse/spaanse/portugese woorden, die beginnen met de letter van het en die een mooie of leuke Nederlandse betekenis hebben (zoals Desperado=bandiet). Achteraf is het leuk om te zien wanneer een naam ook echt bij het dier lijkt te passen (zo is onze bandiet Desperado nieuwsgierig en soms ook echt ondeugend en Chachano een heuse klimmer)!

Het op zoek gaan naar namen vind ik al een leuke voorpret op het nieuwe cria-seizoen!

Chantal

RE: namen met een E - pure suri - 23-03-2011

de namen El Macho & El Gringo zijn al bezet

RE: namen met een E - Alpaca America - 26-03-2011

@Pure Suri Bezet???? Hoezo, bezet?
Groet, Chantal

RE: namen met een E - pure suri - 27-03-2011

@Alpaca America
Wou enkel zeggen als je geen naam met een E die je leuk vind,je er altijd El kan voor zetten.
Gewoon de namen die ik gekozen heb verleden jaar,officieel is er dus niets bezet ,worden geregistreerd bij BAS.
Was in 2010,zit nu aan de F.

groetjes Alain

RE: namen met een E - anniekvandijk - 01-06-2012

Wij hebben ons ook aangesloten bij het gebruik van namen in volgorde van het alfabet. 2012 dus de F.

Een extra voordeel hiervan is dat je alleen moet zoeken naar een naam beginnende met die letter. Voor onze andere dieren zijn we eeuwig heel het alfabet aan het doorkijken Smile

RE: namen met een E - Gert - 05-06-2012

(01-06-2012, 05:00 PM)anniekvandijk schreef: Wij hebben ons ook aangesloten bij het gebruik van namen in volgorde van het alfabet. 2012 dus de F.

Hoi Anniek,

Er is geen bepaalde letter verplicht voor 2012. Toevallig zijn een aantal fokkers met dezelfde letter namen aan het verzinnen in navolging van andere fokkers. Zo krijg je wel een beetje eenheid in het geheel. Maar ik denk dat de meeste fokkers gewoon namen verzinnen die ze leuk vinden, dus onafhankelijk met welke letter het begint.

De benaming met een speciale letter zoals in de paardenfokkerij wordt toegepast is niet verplicht bij alpaca's. Sterker nog, op dit moment is registratie niet eens verplicht. Serieuze fokkers doen dit uiteraard wel.

Succes met het verzinnen van namen, ook wij zijn dit jaar toe aan de letter F. Wij zijn begonnen met de A in het jaar dat we de eerste veulens kregen. Smile

Gert