Alpaca forum
Alpaca Show Hapert 2011 - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Evenementen (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=11)
+--- Topic: Alpaca Show Hapert 2011 (/showthread.php?tid=160)

Alpaca Show Hapert 2011 - Gert - 18-01-2011

Voor de show in Hapert is enorm veel belangstelling. Omdat de show 1 dag is kunnen we slechts een bepaald aantal dieren jureren. Op 11 januari stond dit maximum aantal dieren reeds ingeschreven waardoor verdere deelname niet meer mogelijk is.
Destijds hebben we het maximum aantal dieren per deelnemer gezet op 9. Misschien is dit nog te veel aangezien een aantal fokkers nu niet meer kunnen deelnemen. Er zijn voor de volgende show wel een aantal oplossingen te bedenken:
- minder dieren per deelnemer
- een show van 2 dagen ipv 1 dag
- 2 showringen tegelijkertijd
Bepaalde oplossingen hebben zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.
Wie heeft nog suggesties voor de organisatie van alpacashows om deze enorme belangstelling voor deelname tegemoet te komen?

Gert

RE: Alpaca Show Hapert 2011 - snoesel - 18-03-2011

nou minder dieren zou een oplossing zijn, maar ook mindere peruanen zou een oplossing zijn.

Dus de categorie chilenen huacayas, invoeren ,al was het maar voor de kleur.

Nu worden de mensen die voor de lol zomaar eens mee zouden willen doen afgeschrikt omdat ze denken dat men toch niet mee kan.

En ik hoor ook als je zo rond loopt aldaar dat de mensen die onbekend zijn met alpaca er niks aan vinden omdat het meerendeels allemaal wit is ,het lijken wel schapen.

2 dagen lijkt me teveel van het goede, je moet de mensen niet overvoeren.

Het zijn maar suggesties, maar daar word ook omgevraagd, toch?

RE: Alpaca Show Hapert 2011 - Gert - 18-03-2011

Hoi snoesel,

Zeker wordt er om suggesties gevraagd, we willen graag zoveel mogelijk meningen horen. Alleen de opmerking van minder peruanen begrijp ik niet helemaal. Alsof de peruaanse dieren allemaal wit zijn? 90% van alle alpaca's is nu eenmaal wit omdat deze wol gekleurd kan worden. Peruanen hoeven bij voorbaat echt niet beter te zijn dan Chilenen, soms wordt dit wel gedacht. Witte wol is over het algemeen wel beter dan gekleurde wol. Wij hopen ook in de toekomst wat meer suri's in ring te zien. Ook die zijn leuk voor de variatie op zo'n showdag.
De planning is wel dat de show van Hapert 2012 gehouden wordt over 2 dagen. Ook omdat het de 5e keer is dat we die show in Hapert organiseren, een lustrum dus.

Heb jij zelf ook al eens meegedaan aan een show of alleen als bezoeker? Uiteraard horen we ook graag de mening van de bezoeker om alpaca shows aantrekkelijker te maken.

RE: Alpaca Show Hapert 2011 - Alpaca America - 21-03-2011

Ha Gert,

Een tweedaagse show lijkt me erg leuk!
Je zou ook het aantal dieren per fokker kunnen beperken tot maximaal zes. Zo krijgen meer fokkers een kans om met hun dieren naar de show te komen en de (grotere) fokkers moeten nog strenger selecteren welke dieren ze meebrengen naar de show. Lijkt mij dat dit de kwaliteit van de getoonde dieren nog verder ten goede komt.

@snoesel... wij fokken specifiek op witte alpaca's en hebben veel positieve reakties ontvangen van bezoekers van de show; verder hebben wij zowel peruanen als chilenen, waarvan beide afstammelingen mee zijn geweest naar de show! Ik begrijp dus ook niet goed wat je met jouw opmerking bedoelt!

@gert... het aantrekkelijker maken van de show voor bezoekers kan ook nog door (opnieuw) voorzieningen voor kinderen te treffen (bijv. kinderboerderijhoekje zoals vorig jaar, springkussen of iets dergelijks), zodat ouders wat langer kunnen blijven kijken, zonder dat de kinderen zich gaan vervelen.

Hartelijke groeten,
Chantal

RE: Alpaca Show Hapert 2011 - pure suri - 23-03-2011

inderdaad Gert,ik had er ook al eens over ,sommige denken dus echt dat er verschil bestaat tussen Chili&Peruanen,als het echt goede dieren zijn zal men hun afkomst niet kunnen bepalen zonder stamboek.
over de suri's,ik kon er niet met suri's aanwezig zijn ,verhuis.
ook ik zou graag meer suri's zien,men zou mischien ook eens een ander progamma kunnen voorzien,nu is de suri show om 10.00 over en uit,zelfs geen lintje voor de kampioenen.
de verhouding 10-150 is wel een groot verschil tov de USA 75-75,is en het fokken van Suri's blijft volgens mij ook wel de moeilijkste tak in de alpacafokerij.
Prima show overigens,proficiat