Alpaca forum
gezelschapsdier - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Verzorging en Omgang (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Topic: gezelschapsdier (/showthread.php?tid=136)

gezelschapsdier - olivia - 06-09-2010

wij verhuizen binnenkort en dan kan ik eindelijk mijn paard bij mij thuis zetten.nu zoek ik een ideaal gezelschapsdier voor haar.kan een alpaca met een paard alleen staan of heeft hij nog een andere alpaca nodig.ze zouden samen in een grote wei staan met genoeg loping en een beschutte stal die we kunnen afsluiten.ik zie niet zo graag schapen en van geiten ben ik wat bang en daardoor staat het karakter van een alpaca me wel aan.we zouden dan wel kiezen voor een gecastreerd mannetje.

RE: gezelschapsdier - Bamby Alpaca Farm - 06-09-2010

Hallo Olivia,

Alpaca's kunnen beter met z'n tweeën zijn. Als alpaca's bij een paard in de wei staan, komt het nog al eens voor dat het paard naar hun schopt, misschien niet uit gemeenheid, maar uit overmoedigheid. Hier is een alpaca echt niet tegen bestand. Ook is het zo dat alpaca's zich door andere dieren weg laten jagen vooral als het om eten gaat. Het zou goed kunnen gaan, maar wij hebben het zelf nooit geriskeerd met ons paard en de alpaca's, terwijl ons paard heel sociaal en lief is. Het is zeker waar dat alpaca's leuker zijn dan schapen en geiten en als je een beetje tijd in hun stopt, dan worden ze heel eigen en luisteren ze ook goed. Je moet er ook aan denken dat een alpaca geen brood of alleen een heel klein beetje brood en geen fruit mag eten. Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm

RE: gezelschapsdier - Alpacalandgoed - 07-09-2010

(06-09-2010, 11:44 AM)olivia schreef: wij verhuizen binnenkort en dan kan ik eindelijk mijn paard bij mij thuis zetten.nu zoek ik een ideaal gezelschapsdier voor haar.kan een alpaca met een paard alleen staan of heeft hij nog een andere alpaca nodig.ze zouden samen in een grote wei staan met genoeg loping en een beschutte stal die we kunnen afsluiten.ik zie niet zo graag schapen en van geiten ben ik wat bang en daardoor staat het karakter van een alpaca me wel aan.we zouden dan wel kiezen voor een gecastreerd mannetje.
Hallo Olivia,
Leuk dat je ook geintereseerd bent in alpaca's!
Irmgard heeft gelijk om geen alpaca's te samen te zetten met een paard al is hij of zij braaf er is een groot verschil van grootte en gewicht waar de alpaca's het zwakst is.
Wij hebben ook andere dieren (paard ,ezel,schapen enz...)al onze dieren staan op aparte weilanden en worden ook niet gemixd.Alleen het paard en de ezel staan te samen en deze zijn dan ook verschrikkelijke dikke vrienden,hetgeen ik je zou aanraden om bij je paard te zetten is dus een ezel ,deze zijn van nature sterk ,vragen weinig onderhoud,en zijn zéér vriendelijk.
Mvg Yvonne/Alpacalandgoed

RE: gezelschapsdier - Gert - 08-09-2010

Het belangrijkste is het communiceren onderling. Ondanks dat verschillende diersoorten elkaar wel zullen opzoeken uit nieuwsgierigheid kunnen ze nog niet met elkaar communiceren. Een alpaca is een echt kuddedier en heeft gezelschap nodig van een soortgenoot. Dat is ook de reden dat wij geen 1 alpaca verkopen wanneer de klant nog helemaal geen alpaca's heeft. Ik heb al verschillende alpaca's met ezels of paarden zien lopen wat prima gaat. Het is geheel afhankelijk van het karakter van elk dier afzonderlijk. Uiteraard zal een trap van een paard funest kunnen zijn voor een alpaca en is het proberen niet waard wanneer je het niet vertrouwd.

Gert

RE: gezelschapsdier - renep - 16-07-2013

Ik lees overal dat mensen 1 Alpaca bij 1 paard willen zetten, maar nu mijn vraag kun je twee kuddes dus zeg vier paarden en en drie alpacas wel bij elkaar in de wei mits deze groot genoeg is uiteraard. en hoeveel m2 dien je te rekenen per alpaca omze de ruimte te geven die ze nodig hebben?

RE: gezelschapsdier - Gert - 17-07-2013

(16-07-2013, 12:58 PM)renep schreef: Ik lees overal dat mensen 1 Alpaca bij 1 paard willen zetten, maar nu mijn vraag kun je twee kuddes dus zeg vier paarden en en drie alpacas wel bij elkaar in de wei mits deze groot genoeg is uiteraard. en hoeveel m2 dien je te rekenen per alpaca omze de ruimte te geven die ze nodig hebben?

Ruimte die nodig is voor alpaca's is 1000 m2 voor de eerste 2 alpaca's en dan 500 m2 extra voor elke alpaca die erbij komt.
Het combineren van paarden en alpaca's blijft risicovol, het kan goed gaan, maar je weet het maar nooit.

RE: gezelschapsdier - renep - 22-07-2013

Hier in engeland zetten ze schapen op het land waar zomers de paarden staan voor het onderhoud van de weide zodat dan ook met alpacas kunnen zodat die het zure gras eten wat wat de paarden laten staan?

Want dan kun je rouleren tussen de paarden en alpacas

RE: gezelschapsdier - Gert - 22-07-2013

Je kan prima rouleren met paarden, maar paarden laten het gras staan waar de mest is gevallen. Ook alpaca's zullen de plekken waar mest is gevallen laten staan. Alleen wanneer de mest met regelmaat wordt weggehaald zal vrijwel het gehele oppervlakte begraasd worden.