Alpaca forum
Embryo transplantatie - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Onderzoek en ontwikkelingen (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=12)
+--- Topic: Embryo transplantatie (/showthread.php?tid=13)

Pagina's: 1 2

Embryo transplantatie - Gert - 04-02-2010

Zien jullie een toekomst voor embryo transplantatie bij alpaca's?
Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

RE: Embryo transplantatie - Alpacas of the Lowlands - 17-02-2010

Als je snellere vooruitgang wil dan bij natuurlijke dekking is ET een goede optie. Ook als je een heel stel middelmatige / slechte merries hebt en 1 of 2 goede is het een mogelijkheid om snel betere nakomenlingen te krijgen. Bedenk wel dat je een hele smalle genetische basis krijgt voor de volgende generatie. Je moet dan in een volgende generatie (zonder ET) weer heel veel verschillende hengsten op al die F1 generatie gaan gebruiken. Het kan goed gaan. Bewuste keuze is om dan zelf geen of juist ook heel veel hengsten (goede wel te verstaan) aan te schaffen voor de F2-generatie.
De vruchtbaarheid en terugplaatsing gaat vaak bij de betere merries waarvan je die extra cria zo graag wil juist niet goed! Ervaringen in Engeland en Australië die ik heb gehoord.
Bovendien vind ik het zelf niet zo diervriendelijk. Maar dat is vaak een stukje emotie...
Wij als dierenartsenpraktijk en alpacahouders hebben gekozen voor breden basis qua bloedlijnen en willen vandaaruit ook verder werken. Ben niet tegen (mijn beste hengst is nakomeling via ET).
Maar bezint eer ge begint met ET.
Groetjes, Leo

RE: Embryo transplantatie - Thijs Flahou - 18-02-2010

Het is leuk om te lezen dat er een discussie wordt geopend over iets waar wij wel wekelijks mee bezig zijn.

Graag eerst een paar aanvullingen op de opmerkingen van mijn Noordelijke collega Leo.

De bedoeling van ET is inderdaad om op genetisch vlak stukken sneller (exponentiëel) te kunnen vooruitgaan dan bij een natuurlijk dekprogramma. Wij ervaren het probleem van een nauwe genetische basis niet, omdat we voor het voortbrengen van de F1 generatie variëren op de hengstekeuze. Dus de topmerrie krijgt eigenlijk de functie van de topdekhengst in een natuurlijk fokprogramma. Deze topmerrie wordt steeds weer gecombineerd met tophengsten. Dus wat krijgen we dan? Juist, topveulens met een brede genetische basis. Dit kan enkel door de techniek van een natuurlijke, enkelvoudige eisprong en dekking toe te passen. Een andere ET-techniek is de techniek van multipele ovlatie (meerdere eisprongen). Dit wordt verkregen door een stimulatie van de eierstokken met hormonen. Het is zeker niet mijn favoriete methode (niet door ons gebruikt), maar wel de methode die veelvuldig wordt toegepast in Australië, Nieuw-Zeeland en Engeland. Dus het is zeer zeer belangrijk om het onderscheid te gaan maken tussen ET bij enkelvoudige eisprong (single ovulation), en ET bij meervoudige eisprong (multiple ovulation).

Ik ga er niet mee akkoord dat ET niet diervriendelijk is, want onze dieren liggen steeds rustig in de behandelbox, en vaak liggen ze ook gewoon wat luzerne te eten. De dieren wennen eraan, leren het kennen, en het wordt een routine voor hen, ze maken er geen probleem van. Slechts in 10% van de gevallen is een lichte kalmering nodig. ET doet geen pijn, het enige wat er gebeurt is het uitspoelen van de baarmoeder met een catheter en het inplanten van een embryo met een 'pipet'. Uit ervaring merken we dat een eenvoudige onderhuidse prik vaak pijnlijker blijkt te zijn dan een spoeling of transfer. Wat ik echt meen: het laten doorgroeien van de nagels is stukken dieronvriendelijker dan ET.

Een nadeel van ET is dat het zeer arbeidsintensief is en daardoor niet goedkoop. Maar ook dit is relatief, want voor dekkingen van tophengsten wordt vaak een hogere tarief aangerekend dan voor een embryo transfer.

Een ander nadeel van ET is dat het niet steeds succesvol is. Momenteel zitten wij op een slaagpercentage van meer dan 50-60% (spoeling en transfer beiden in rekening genomen), waar we zeer tevreden mee zijn. Hoe meer ervaring, hoe beter het ook zal gaan, veronderstellen we...

Op dit moment wordt ET in de Benelux toegepast door een 5-tal topfokkers. Deze fokkers vinden het de investering waard. Wat krijgen ze ervoor terug? Een vooruitgang die door een normaal fokprogramma simpelweg niet te evenaren is (mits er kwaliteitsdonors gebruikt worden natuurlijk).

Gert, er zijn voor-en nadelen aan ET, maar die laatsten kunnen voor ons helemaal niet aan die eersten tippen. En zoals bij elke nieuwigheid zal ET steeds voor-en tegenstanders kennen.

De eerste ET-veulens worden deze zomer geboren, we wachten spannend af. En de primeur gaat naar...??? Nee, niet naar Alpaca Flanders helaas! Maar wel naar een topfokker...

Heel binnenkort komt een pak meer uitleg over ET op onze websites te staan, dit laten we jullie zeker weten.

Hartelijke groeten,

Thijs

RE: Embryo transplantatie - Gert - 18-02-2010

Die discussie begint goed en zo komt er voor buitenstaanders toch een idee wat er gaande is naast de traditionele dekkingen. Toch heb ik zelf ook even een paar vragen.
  1. Hoeveel dagen na de dekking wordt de merrie gespoeld? En is dan eerst gecontroleerd of ze daadwerkelijk drachtig is?
  2. Bij een normale geboorte kan je de hengst na 2 tot 3 weken weer bij de merrie doen, hoe zit dat bij de merrie waarvan de vrucht net eruit is gespoeld?
  3. Als het mis gaat is dit dan meer bij het spoelen of bij het herplanten van de vrucht?
  4. Kan je merries continue gebruiken als produktiedier voor embryo's of mogen ze ook een keer "echt" drachtig worden voor 11,5 maand?

Gert

RE: Embryo transplantatie - Thijs Flahou - 18-02-2010

Hallo Gert,

De merrie wordt gespoeld tussen dag 7 en 8 na de dekking. Ik controleer eerst of ze een eisprong heeft gehad dmv het visualiseren van een corpus luteum op de eierstok. Indien ja, dan wordt ze gespoeld, maar dit wil nog niet zeggen dat de eicel is bevrucht. Hier hangt het dus ook van de vruchtbaarheid van de hengst af.

Als het embryo gespoeld is, kan de merrie meestal binnen de week terug gedekt worden. Dit kan zo snel omdat de baarmoeder niet moet 'involueren' qua grootte, en na een geboorte wel.

De slaagkansen voor spoelen en transfer zijn momenteel ongeveer gelijk. Voor de spoeling zitten we op 72%, en voor de transfer op 77%. 0.77 x 0.72 = 0.55, dus 55 % totale slaagkans momenteel.

Ter info: er wordt een soort van garantie op dracht gegeven waardoor er financieel gezien weinig risico aan vastzit.

De meeste merries die gebruikt worden zijn zeer goede merries, waarvan wij (of andere fokkers) 1 of 2 extra veulens willen per jaar. Na 2 transfers worden ze dan gewoon terug normaal gedekt. Dit is het meest gangbare momenteel. Maar onze topdonor Tempi hebben wij in half-share met een andere fokker. Van haar spoelen we elk evenveel embryo's per jaar, zij wordt dus niet drachtig.

Hopelijk verduidelijkt dit alweer wat!

Groeten,

Thijs

RE: Embryo transplantatie - Alpacas of the Lowlands - 04-03-2010

Kun je ze al bewaren in stikstof? Of hoe vries je ze in? Wel interessant om eens uit te proberen (lekker invriezen en ontdooien en dan inplanten).
Groet, Leo
Aankomend hengstje van ons is ook verkregen met ET. Zie je ineens in show. Drie dieren van hetzelfde jaar met zelfde vader / moeder combi, die alle drie winnen in hun categorie. Wel grappig...
Ik ben blij met die hengst, ha, ha...

RE: Embryo transplantatie - Thijs Flahou - 05-03-2010

Hoi Leo,

invriezen doen we nog niet. Er bestaat nog geen goed protocol voor, en wordt dus momenteel nergens ter wereld succesvol uitgevoerd. In de toekomst zal dit wellicht veranderen... Hoedanook ik weet niet zeker of er wel behoefte zal zijn aan deze techniek bij alpacas.

Dus nu gewoon rechtstreeks een transfer na de spoeling.

Blijf maar thuis met je hengst!

Gr

Thijs

RE: Embryo transplantatie - Alpacas of the Lowlands - 05-03-2010

Ha, ha... Mafkees...! Zou toch prachtig zijn. Wil graag ingevroren embryos laten invliegen uit Australië. Maar daar hebben ze ook geen succes. Ga nu even vragen bij mijn vrienden in het Noorden. Kan interessant zijn om snel nieuwe bloedlijn hierheen te halen.
Groet, Leo
Ja, hoop dat die hengst het weer goed doet. Ben bang van wel. Maar je weet het nooit met een judge. Tim is alleen goed in zwart, ha, ha... En die heb ik nog niet naar Nederland gehaald, maar wel gekocht! Kon helaas niet op tijd hier zijn voor de show...

(05-03-2010, 01:45 AM)Thijs Flahou schreef: Hoi Leo,

invriezen doen we nog niet. Er bestaat nog geen goed protocol voor, en wordt dus momenteel nergens ter wereld succesvol uitgevoerd. In de toekomst zal dit wellicht veranderen... Hoedanook ik weet niet zeker of er wel behoefte zal zijn aan deze techniek bij alpacas.

Dus nu gewoon rechtstreeks een transfer na de spoeling.

Blijf maar thuis met je hengst!

Gr

Thijs

RE: Embryo transplantatie - Thijs Flahou - 05-03-2010

Het zou inderdaad zeer mooi zijn om embryo's te kunnen invoeren van overal ter wereld. Zo kan de genenpoel makkelijk uitgebreid en versterkt worden zonder lange quarantaines, zonder transportkosten voor de dieren, zonder stress voor de dieren etc... Dus eigenlijk een heleboel voordelen.

Het komt er zeker en vast wel, maar dat zal nog niet voor onmiddellijk zijn.

Groetjes,

Thijs

RE: Embryo transplantatie - Thijs Flahou - 13-03-2010

Ik zou jullie op de hoogte houden als er wat meer info op de website van Alpaca Flanders zou komen ivm embryo transfer. Dit is nu het geval op de volgende link... http://www.alpacaflanders.be/node/20

Groeten,

Thijs