Alpaca forum
Welke boom of struik als afscheiding ? - Afdrukversie

+- Alpaca forum (http://forum.alpaca-ranch.nl)
+-- Forum: Discussie platform (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Giftige planten (http://forum.alpaca-ranch.nl/forumdisplay.php?fid=18)
+--- Topic: Welke boom of struik als afscheiding ? (/showthread.php?tid=123)

Pagina's: 1 2

Welke boom of struik als afscheiding ? - Eefje - 24-06-2010

Ik had een vraagje, ik wil graag een afscheiding (staat wel een hek.) tussen ons en de buren, het liefst een groene.
Het zou mooi zijn als deze niet teveel in de breedte groeit.
Ik dacht aan kerstbomen, kunnen die of zijn die gifig ?
Ik dacht omdat er naalden aan zitten dat ze er misschien niet van zullen eten.
Ik had al in de lijst met giftige plante gekeken maar kon het daar zo gauw niet vinden.
Zelf dacht ik ook aan de meidoorn, hiervan weet ik dat deze absoluut niet giftg is alleen heeft deze flinke doornen en weet niet of ze zich hier aan kunnen bezeren.

Alvast bedankt. Smile

RE: Welke boom of struik als afscheiding ? - Bamby Alpaca Farm - 24-06-2010

Hallo Eefje,

Wij hebben naast onze alpacaweide een uit de kluiten gewassen kerstboombosje waarvan de takken overhangen in de wei. Als deze kerstbomen jonge scheuten krijgen dan eten ze er wel eens van, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze giftig zijn. Ons paard at er vroeger ook wel eens van, maar is nog nooit ziek geweest.
Alpaca's eten er ook geen grote hoeveelheden van, maar gewoon een hapje tussendoor en alleen ook maar de jonge uitlopers.

Groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm

RE: Welke boom of struik als afscheiding ? - Eefje - 24-06-2010

Wel is het bij ons zo dat de bomen dan aan de binnenkant van de omheining komen.

RE: Welke boom of struik als afscheiding ? - Bamby Alpaca Farm - 24-06-2010

Hallo Eefje,

Ik denk niet dat het kwaad kan, maar weet het niet zeker. Je krijgt dan wel dat de dennenaalden in hun vacht gaan zitten. Wij hebben een sequoa giganticum (woudreus) in de wei staan en net onder deze boom hebben ze een zandplaats gemaakt. Deze boom heeft weerhaken aan zijn naalden (weet niet zeker of ze naalden genoemd worden). Het is dus steeds een hoop werk om de vachten naaldvrij te houden, vooral na de winter als de vacht lang is. Van de kerstboomnaalden valt het wel mee, omdat hier geen zandplaats is.

Groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm

RE: Welke boom of struik als afscheiding ? - Eefje - 25-06-2010

Irmgard, ik keek even op jullie site, ziet er mooi uit ook met die dijk.
Jullie hebben ook bamboe staan, eten ze daar van en kan dat kwaad ?

RE: Welke boom of struik als afscheiding ? - Bamby Alpaca Farm - 25-06-2010

Hallo Eefje,

Alpaca's eten van de blaadjes van de bamboe en dit kan absoluut geen kwaad. We hebben ook treurwilg en andere wilgen in de wei staan. Dit vinden ze ook erg lekker. Onze dierenarts heeft ons verteld dat treurwilg en andere wilgensoorten heel gezond voor alpaca's zijn. Ook hebben we een tulpenboom en de bladeren daarvan eten ze ook. Van de kastanjebomen eten ze alleen de kastanjes erg graag, maar we letten erop dat ze er niet te veel van krijgen. De notebomen worden alleen gebruikt voor aan te schuren, die zijn niet lekker genoeg. We hebben ook vlierstruiken (bij ons intussen bomen) in de wei, maar die moeten we omzagen omdat de bessen ervan wel slecht voor alpaca's zijn en het te veel is om op te ruimen.
Wat de dijk betreft, die vinden ze erg leuk voor te dollen, te rennen en te nieuwschierigen naar de buren (geiten en schapen).

Groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm

RE: Welke boom of struik als afscheiding ? - Gert - 25-06-2010

HOi,

Wij hebben in de nieuwe weide ook kerstbomen gezet (overgehouden van onze kerstbomen verkoop in december). Ze eten inderdaad wel wat van de jonge scheuten wat ik niet had verwacht. Maar wat ze leuker vinden is het schuren tegen de onderste takken. Daar is dus ook niet veel meer van over. Wanneer de toppen doorgroeien en de bomen groot genoeg zijn kunnen ze opgsnoeid worden zodat er alleen een kale stam is van onderen en hoog genoeg snoeien zodat ze er toch niet meer van kunnen eten.
Wilgen zijn inderdaad gezond voor alpaca's. Alleen zullen ze alles opeten wanneer dit binnen de omheining geplaatst wordt. En teveel van hetzelfde is ook weer niet goed.
Els wordt vaak als windsingel rondom de teelt van fruitbomen toegepast. Je kan dit mooi snoeien zodat het niet te breed wordt. Ook niet direct schadelijk voor de alpaca's. Waarschijnlijk zullen zo overal van proberen te eten, zolang er genoeg gras is om te eten zal de hoeveelheid van andere plantensoorten dat ze tot zich nemen meevallen.
Een natuurlijke afscheiding en dieren blijft moeilijk!

Gert

RE: Welke boom of struik als afscheiding ? - Eefje - 27-06-2010

Hoog opsnoeien is dus eigenlijk geen optie omdat ik het zicht van de buren naar ons toe wil weghalen.
Moet er maar eens goed over nadenken hoe we dat gaan oplossen.

RE: Welke boom of struik als afscheiding ? - Alpaca Weide - 27-06-2010

Hallo Eefje,
Een hekwerk als erfafscheiding is misschien een idee. In onze omgeving wordt om de doorkijk te verminderen wel een groen dun doek tegen het hekwerk gespannen. Om schaduw te bieden aan de dieren is het mogelijk knotwilgen, doorgaans hebben deze bomen een stam van 2 meter, langs de erfafscheiding te plaatsen.
Groetjes,
Anita
AlpacaWeide

RE: Welke boom of struik als afscheiding ? - anniekvandijk - 12-01-2012

(25-06-2010, 10:54 PM)Gert schreef: Wij hebben in de nieuwe weide ook kerstbomen gezet (overgehouden van onze kerstbomen verkoop in december). Ze eten inderdaad wel wat van de jonge scheuten wat ik niet had verwacht.

In onze nieuwe wei staan kerstbomen en bamboe. Wat onze alpaca's doen als ik ze er 's ochtends in zet....ze lopen eerst naar de kerstbomen, daar nemen ze een paar happen van en daarna gaan ze grazen. Het lijkt een soort ochtendritueel te worden Confused Ik heb ze nog niet aan de bamboe zien zitten.