Alpaca forum

Volledige versie: Zwak veulen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hoi,
Ons veulen is te vroeg geboren ( 3 weken) en had even een valse start. Vocht binnengekregen ( gorgelende en moeilijke ademhaling) , dit is inmiddels opgelost. Heeft ook anti biotica gekregen omdat wij het pas laat vonden in de wei en hij verzwakt was.
Nu, bijna 3 dagen later, drinkt het gelukkig wel bij moeders ( die er in 1e instantie niks van wilde weten). So far so good.
Ik zou zeggen, ademhaling is goed, hij drinkt goed, poepjes gaan goed, geboortegewicht was goed (7kg), echter ik vind dat ie erg veel slaapt.
Dus beetje lopen en drinken, een klein drafje en dan meteen diep in slaap vallen( ligt dan als een lap in de weide, voor dood).
Zie ik nog iets over het hoofd?
Denk niet dat je iets over het hoofd ziet. Doordat hij verzwakt was moet hij het heel ver weg halen en heeft dus alle rust nodig. Als het elke twee uur een aantal minuten bij moeder drinkt dan is dat het gewone ritme van een veulen en zal het dus ook genoeg krijgen. Gewicht goed in de gaten houden. 7 kg wijst echter niet op een vroeggeboorte. Het kan best volgroeid zijn met 11 maanden. Waren er verder tekenen van vroeggeboorte zoals kromme oortjes of doorgezakte pootjes (laatste kootje)?
Mooi dat het nu bij moeder drinkt.  Smile
Het is ook belangrijk om te weten of hij genoeg biest heeft binnengekregen op dag 1. Dus of hij genoeg antistoffen heeft.

Als het wel een vroeggeboorte is, dan kan hij mogelijk nog moeite hebben met zijn temperatuurregulatie. Hebben jullie die gemeten?