Alpaca forum

Volledige versie: Hond en alpaca's
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. Sinds maandag ben ik eigenaar van 6 alpaca's, iets wat ik heel erg graag wilde sinds we drie jaar geleden op een woonboerderij zijn gaan wonen.
Nu hebben we een hele lieve Rottweiler, die echt geen vlieg kwaad doet. Maar hij vindt alle dieren reuze interressant en wil het liefst er tussen in lopen. Rondom onze boerderij lopen regelmatig kalveren, ze besnuffelen elkaar dan zonder problemen. De alpaca's zijn natuurlijk vluchtdieren en begonnen ook te rennen zodra ze onze hond in de gaten kregen. Uiteraard zit er een hek omheen. Echter nu blijven ze in een hoek van de wei staan en 'durven' ze niet naar hun hok te gaan waar hooi, voer en water staat. Ook tijdens dat rotweer van gister.

Hoe kunnen we dit het beste oplossen? Iemand ervaring? De hond loopt los op het erf, en kan alleen aan één kant van het weiland bij een dam komen waarachter de alpaca's lopen.
Hoi,

Alpaca's zijn slimme dieren en komen er snel genoeg achter dat de hond niet bij ze kan komen. Ik zou het even aanzien. Dieren die bij ons nieuw zijn hebben meestal een 1-2 weken nodig om te wennen aan de honden en daarna kijken ze er niet meer van op of om.

Groetjes, Anniek
Welkom op het forum,

Blijf de dieren in hun hok voeren, dus dagelijks brok. Zorg dan dat de hond niet in de buurt is zodat ze weten dat alleen in het hok iets lekkers te halen is. 
Laat de hond daarna gewoon op het erf los lopen zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Rent hij niet langs het gaas? Alleen snuffelen?

Succes
Bedankt voor de reacties!

Ondertussen een week verder en het lijkt allemaal goed te komen gelukkig. Heb steeds de bak met voer een beetje dichterbij hun hok gezet en nu weten ze het te vinden. Voor de hond is ook al wat minder interessant allemaal.