Alpaca forum

Volledige versie: probleemgedrag bij hengst
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo allemaal, sinds een jaar of zeven houd ik alpacas en momenteel heb ik 1 hengst en 4 merries, waarvan 1 met hengsten veulen en i met merrieveulen van 4 maanden oud. De hengst heeft altijd bij de merries gelopen, maar sinds kort heeft de hengst het op de kleintjes voorzien en jaagt ze de sloot in! wat is dit voor gedrag en wat kan ik er aan doen? ik heb de hengst nu apart gezet.

nog een ander probleem: iemand neemt bij mij de hengsten af, hij heeft een prachtige grote weide met een gedeelte bos. vorig jaar brachten wij een hengstje bij hem van 6 maanden oud,op dat moment had hij al 2 volwassen hengsten lopen, en deze hebben hem na een paar dagen ook de sloot in gejaagd en is verdronken! is het niet beter om ze in dit geval, met z,n allen in een kleine ruimte/landje een paar dagen op te sluiten om aan elkaar te wennen? Gert, heb jij een pasklaar antwoord??
Beste Janmaat,

Ten eerste laten wij de hengsten nooit bij de merries lopen. Waarom is reeds in verschillende discussies op dit forum vermeld.
Verder hebben wij uiteraard ook hengsten van verschillende leeftijden. Op dit moment zelfs 3 weides met verschillende leeftijden. De jongste hengstjes laten wij niet direct bij de oudere hengsten lopen, tussen hengsten is er vaak strijd wie de baas is, de kleinsten kunnen dit nooit winnen. Zodra de jongste hengsten oud en sterk genoeg zijn (ongeveer 2 jaar?) laten wij ze wel bij de dekhengsten (indien het weiland groot genoeg is).
Voor dat je ze bijelkaar in 1 weiland zet is het verstandig de dieren naast elkaar in 2 weilanden te laten lopen voor een aantal weken zodat ze door het gaas aan elkaar kunnen wennen, pas daarna doe je ze bij elkaar. Meestal gaat het wel goed. Tuurlijk is er eerst even strijd, maar we zien dat het beter gaat naarmate we meer hengsten bij elkaar doen. Geeft ze wel genoeg ruimte zodat ze niet altijd op elkaars lip zitten als ze het niet willen.
Hallo Gert, hartelijk dank voor je reactie!
Ik wist niet beter, ze hebben altijd bij elkaar gelopen. maar als er kleintjes bij komen , dan kan ik er de klok op zetten, zo gauw ze ongeveer 4 maanden zijn, word de grote hengst of jaloers of ziet ze als concurrent. dat is mij vorig jaar voor het eerst gebeurd en was ik er op tijd bij.ook nu dacht ik op tijd te zijn door de moeder met kind apart te zetten. maar nu ging hij ook achter een merrie van 4 maanden aan! dus heb ik nu de hengst apart gezet en daar blijft hij!
Heel goed! Als hij maar wel in het zicht blijft van andere alpaca's!