Alpaca forum

Volledige versie: ,scheertafel
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo allemaal,
Ik zit niet veel op het forum omdat het mij aan tijd ontbreekt. maar ik wil graag wat vertellen. Ik heb sinds 7 jaar alpacas, 4 merries, 1 hengst en 2 cria's. Ik vond het scheren altijd zo''n stressvolle gebeurtenis, zowel voor de dieren als voor ons! Nu heb ik het filmpje van Gert en Margreet over het scheren eens goed bestudeerd en zelf een scheertafel gemaakt en dat hebben we gisteren uitgeprobeerd. En dat werkt ronduit fantastisch!!!
Nu hoor ik jullie al zeggen, nu pas scheren??! Ja, want ik had 3 drachtige dames en durfde het eerder niet aan.
Maar nu het volgende: onze alpacas creeeren zelf een zandbak om in te kunnen rollen,maar met het scheren komen wij er haast niet door, de messen worden achter elkaar bot, we hebben op 2,5 alpaca 10 setjes messen gebruikt!! Nu is mijn vraag, is het noodzakelijk dat ze een zandbak hebben, of kunnen ze ook goed zonder?? wie heeft daar ook ervaring mee?
Ik hoor het heel graag. Alvast bedankt voor jullie reactie!!!
Handig hè zo'n tafel! Wij scheren zelf niet, maar Onze scheerder gebruikt die tafel ook (misschien heeft Gert die wel gemaakt?)

Dat van die mesjes weet ik zo niet. Ik heb alleen niet de indruk dat ze zo snel bot worden als bij jou. Daar kan iemand anders vast wel wat over zeggen.

De zandbak ... zonder een zandbak maken onze alpaca's er zelf wel één. En dan op een plek waar je hem eigenlijk niet wilt hebben. Liggen ze lekker in dat zwarte zand te rollen. We hebben in 1 wei een mooie kuil waarin we speelzand hebben gestort. blijven ze wat schoner van en ze maken nergens anders een kuil.

Volgens mij hebben ze het rollen in zand nodig. Misschien een manier om beestjes uit de vacht de krijgen?
Hallo Anniek, volgens mij heeft Gert toch geen zandbak voor de alpacas, als je ziet hoe vlot dat scheren gaat en hoe wit die wol is...Bij mij hebben ze het zand op de huid zitten, dat maakt het scheren ook zo moeilijk!

En trouwens, vorig jaar heb ik een speciale zandbak voor ze aangelegd, maar daar maakten ze geen gebruik van.
Misschien kan Gert zelf even reageren? Hij heeft bij ons geholpen, en hij wil vast zijn ervaringen qua zand en alpaca's delen op het forum Smile
Wij bieden ook zandbakken aan in iedere weiland voor onze alpaca's, wit zand. Als ze die niet hebben maken ze inderdaad zelf één zoals Anniek zegt. In zwart zand zit meer humus wat blijft hangen in de vacht. Uiteraard is zand in de vacht niet bevorderlijk voor het scheren. Vaak worden de messen stomp door de machine te laten lopen terwijl je even NIET in de vacht zit met de messen. Door 'in de lucht' te scheren worden de messen sneller heet en daardoor sneller stomp.

Je zou natuurlijk kunnen overwegen om de dieren een week voor het scheren in een weiland te zetten waar geen zandbakken zijn en genoeg gras waar ze in kunnen rollen. Het afstellen van de messen is natuurlijk ook een punt om op te letten. Hoe snel scheren jullie de dieren?

Gert
Hallo Gert, voor ons was het de eerste keer dat we een tafel gebruikten, we zijn wel een uur per dier bezig geweest, juist omdat die messen zo snel bot werden. En op de huid zag je echt allemaal zand zitten.Als ik naar jullie filmpje kijk ,is het bij jullie zo gepiept, en jullie doen het met 1 setje messen? wij moeten echt meerdere keren wisselen. Weet jij de oplossing? Alvast dank!!
Hoi,

Zoals gezegd is het "scheren in de lucht" funest voor de messen. Wij kunnen meerdere dieren scheren per setje messen. Maar het scheren duurt dan ook slechts 5 minuten als Chris aan het scheren is. Je kan nog proberen met een mohair ondermes, die is platter en gaat dichter op de huid scheren, misschien scheer je op die manier iets onder het zand door? Desbetreffende messen hebben we ook wel in de verkoop. Vaak worden die messen ook gebruikt door beginnende scheerders omdat er meer tanden inzitten waardoor de kans op beschadiging aan het dier verkleind wordt. Je laat dus wel minder wol op het dier achter in vergelijking tot de camelid ondermes.

Schoon houden door in een weiland met goed gras te zetten een aantal dagen voor het scheren kan zeker een goede oplossing zijn.

Gert
Hoi,

Dus ze MOETEN een zandbak hebben.Want ik dacht erover om de zandbak af te schaffen, niet dus.
1 week van te voren in een land zonder zand ,alleen gras.
En niet in de lucht scheren.
Dan ga ik het nu zo proberen, zodra de messen weer geslepen zijn.

Maar die zandbak is echt noodzakelijk?

Alvast bedankt!!
Ik heb niet gezegd dat je een zandbak MOET hebben. Ze vinden het nu eenmaal heerlijk en zullen er zelf 1 maken indien die er niet is. Ik heb ook liever overal gras, maar dat lukt me niet.

Veel succes.
Gert
OKE, IK WEET GENOEG , DANK JE!!!