Alpaca forum

Volledige versie: OPROEP Stem tegen de positieflijst
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Hallo allemaal,

Hierbij een oproep om tegen de positieflijst te stemmen. Op de site van parkdierenvereniging http://www.parkdierenvereniging.nl/jooml...php/nieuws kunt U lezen wat de betekenis van de positieflijst is en wat deze inhoud. Onder aan de pagina vindt U een link naar de PVH waar U de petitie kunt tekenen.
Wij staan achter het standpunt van de Parkdierenvereniging. "Alle dieren moet je kunnen houden mits het welzijn geborgd is en dan het liefst middels huisvesting en verzorgingseisen."
Op onze website http://www.bamby.nl/wordpress/?p=615 hebben we ook aandacht besteed aan de positieflijst.

Groetjes Irmgard
Bamby Alpaca Farm
Heb zojuist getekend.
getekend...ik vind dat er altijd welzijnseisen moeten zijn (voor alle door de mens gehouden dieren) en dat deze eisen duidelijk moeten zijn.
Waarom tegen een positieflijst stemmen? De naam zegt het toch eigenlijk al? Is het niet positief dat de alpaca op de lijst staat?

Lees ook eens onze nieuwsbrief over de positieflijst geschreven door Margreet op deze pagina.
(21-07-2013, 11:57 AM)Gert schreef: [ -> ]Waarom tegen een positieflijst stemmen? De naam zegt het toch eigenlijk al? Is het niet positief dat de alpaca op de lijst staat?

Lees ook eens onze nieuwsbrief over de positieflijst geschreven door Margreet op deze pagina.

Hoi Gert,

Het is de manier hoe de positieflijst is opgezet. Een lijst met dieren en hun welzijnseisen lijkt mij op zich heel erg goed. Het stoort mij dat er op de lijst diersoorten staan die zonder eisen gehouden mogen worden.

Dat de alpaca op de lijst komt is op zich positief. En zeker als er eisen aan verbonden zijn, die het welzijn van de alpaca ten goede komen.
(21-07-2013, 11:57 AM)Gert schreef: [ -> ]Waarom tegen een positieflijst stemmen? De naam zegt het toch eigenlijk al? Is het niet positief dat de alpaca op de lijst staat?

In de nieuwsbrief geeft u zelf al aan dat er veel onzin op de positieflijst staat. Alleen omdat de alpaca op de lijst staat zou je blij moeten zijn met deze lijst. Op deze lijst staan ongeveer 50 dieren van de 5000 zoogdieren die er eventueel voor in aanmerking komen. De meeste dieren zijn niet eens bekeken. Maar omdat ze er niet opstaan mag je ze niet meer houden of fokken. Beter zou een aanpak zijn om dieren die echt niet geschikt zijn om te houden op een negatieflijst te zetten. En dan met argumenten. Dat scoort niet snel genoeg. De positieflijst is zo willekeurig en onjuist dat het een politiek spelletje lijkt om de anti dierhouderijlobby te vriend te houden. Dat zijn veel mensen die in de stad wonen en zelf geen dieren houden en dagelijks lezen over dierenmishandeling. Over het algemeen gaat het dan over dieren die op de positieflijst staan.
Dat de alpaca bij toeval wel op de lijst voorkomt mag voor een alpaca houder/fokker geen vrijbrief zijn om dit politieke spelletje te accepteren.
Als deze lijst een jaar of 10 eerder gemaakt zou zijn zou de alpaca waarschijnlijk ook niet op de positieflijst voorkomen. En dan zou iedere alpaca houder wel op zijn achterste poten staan. Laten we solidair zijn en de petitie alsnog tekenen op http://www.huisdieren.nu/
De Nederlandse positieflijst van staatssecretaris Dijksma is tevens in strijd met het Europese recht.
Groet Albert
Hoi Albert,

Het is inderdaad een politiek spel, maar daar hebben we in ons dagelijks leven al jaaaaren mee te maken. Persoonlijk zou ik ook liever een negatief lijst zien met een gedegen onderzoek waarom desbetreffende dieren niet gehouden mogen worden. Die lijst zou enorm lang worden en jaarlijks geupdate moeten worden omdat er nog steeds nieuwe diersoorten ontdekt worden. Dus is het veel makkelijker om een lijst op te stellen van dieren die wel gehouden mogen worden. Eigenlijk zouden alle dieren die gehouden mogen worden op een lijst met voorwaarden moeten komen. Op die manier probeer je zoveel mogelijk dierenleed te voorkomen. Ook bij het houden van schapen, geiten, honden, katten, runderen etc. is er per diersoort een speciale aanpak nodig die op dit moment niet beschreven gaat worden.

Als je een dier mist op de positieflijst kan je hier overigens tegen ageren, dus is het zaak van de branche om hier op in te spelen. Dat de alpaca op de positieflijst is komen te staan is echt niet zo toevallig. De afgelopen 10 jaar is er door veel fokkers enorm veel aandacht aan de alpaca gegeven om het dier op een gezonde en diervriendelijke manier te houden. Continue staat de alpaca in de schijnwerpers en is het ook bij de overheid duidelijk geworden dat dit dier een serieuze toekomst heeft binnen Europa. Je hebt gelijk als je zegt dat dit 10 jaar geleden wel anders zou zijn geweest.

Hopelijk is het te begrijpen dat wij (Margreet en ondergetekende) als alpacafokkers niet niet tegen de positieflijst zijn. Deze mening is dus ook alleen gericht op het houden van alpaca's. Zoals eerder gezegd moet elke branche er zelf voor zorgen dat hun te houden dieren op de positieflijst komen te staan.

Gert
Hoi Gert,

Als je in Nederland aparte wetten gaat creëren voor het houden van dieren die afwijken van de rest van Europa zal dat het 'dierenleed' in Nederland alleen maar kunnen verhogen. Daarbij is de Positieflijst in eerste opzet zo waardeloos dat ik er nooit iets van verwacht. Uit de duim gezogen zo lijkt het. De tactiek om goedkoop stemmen te winnen is door de PVV uitgevonden en wordt nu door de PVDA gekopiëerd op een goedkope manier (dierenleed).
Staatsecretaris Dijksma krijgt een goed salaris denk ik. Ze zou haar best moeten doen om het te verdienen en niet met zo'n lijst op de proppen komen waarvan iedere dierenliefhebber al meteen ziet dat het niet klopt. Verder zijn maar 50 van de 5000 eventueel voor de Positieflijst in aanmerking komende zoogdieren onderzocht.
Volgens mij zijn er naast productiedieren en huisdieren (Positieflijst) ook andere dieren dieren die niet in een van deze 2 catogorien vallen zoals de alpaca etc. Dieren die dan niet met een oormerk (productiedieren) moeten rondlopen (wel chip en registratie). De alpaca hoort niet bij de huisdieren (Positieflijst). De alpaca levert mooie wol en is dus ook productief (Productiedier). Tot slot. Iedere diersoort hoort gekwalificeerd te worden op zijn eigenschappen. Het verhoogt alleen maar het 'dierenleed' door ze in categoriën te plaatsen en zeker als het zo willekeurig gedaan wordt.

Groet Albert
(28-07-2013, 12:08 AM)albert schreef: [ -> ]Hoi Gert,

Als je in Nederland aparte wetten gaat creëren voor het houden van dieren die afwijken van de rest van Europa zal dat het 'dierenleed' in Nederland alleen maar kunnen verhogen. Daarbij is de Positieflijst in eerste opzet zo waardeloos dat ik er nooit iets van verwacht. Uit de duim gezogen zo lijkt het. De tactiek om goedkoop stemmen te winnen is door de PVV uitgevonden en wordt nu door de PVDA gekopiëerd op een goedkope manier (dierenleed).
Staatsecretaris Dijksma krijgt een goed salaris denk ik. Ze zou haar best moeten doen om het te verdienen en niet met zo'n lijst op de proppen komen waarvan iedere dierenliefhebber al meteen ziet dat het niet klopt. Verder zijn maar 50 van de 5000 eventueel voor de Positieflijst in aanmerking komende zoogdieren onderzocht.
Volgens mij zijn er naast productiedieren en huisdieren (Positieflijst) ook andere dieren dieren die niet in een van deze 2 catogorien vallen zoals de alpaca etc. Dieren die dan niet met een oormerk (productiedieren) moeten rondlopen (wel chip en registratie). De alpaca hoort niet bij de huisdieren (Positieflijst). De alpaca levert mooie wol en is dus ook productief (Productiedier). Tot slot. Iedere diersoort hoort gekwalificeerd te worden op zijn eigenschappen. Het verhoogt alleen maar het 'dierenleed' door ze in categoriën te plaatsen en zeker als het zo willekeurig gedaan wordt.

Groet Albert

Ik snap heel goed wat de parkdieren vereniging bedoeld, en ik kan mij uitstekend vinden in die visie.
Waarom zou je iets moeten verbieden??
Zorg gewoon dat iedereen die iets houd aan minimale huisvestingsvoorwaarden moet voldoen die voorgeschreven zijn.
En dat is ook met het verzorgen zo.
Dus houd je een olifant ,prima als jij genoeg plek hebt , stalling en aan kunt tonen dat jij het dier de benodigde hoeveelheid voeding kunt verschaffenen ,prima toch.
Desnoods moet je een soort toets doen voor bepaalde dieren daar zou ik meer in zien, en dan bijv ook dat er dan gecontroleert word voor bepaalde soorten of alles wel in de haak blijft.
De een is nu eenmaal gecharmeerd van een vogelspin en de ander van een olifant , waarom alles verbieden?
Dan kunnen we veel veel meer verbieden.
En inderdaad de guanaco niet op de lijst en de vicuna wel en ook een gordeldier???
Wie maakt nou eigenlijk die lijst vraag ik mij dan af want zoiets komt bij mij nou ook niet echt geloofwaardig meer over!!
(28-07-2013, 10:42 PM)snoesel schreef: [ -> ]
(28-07-2013, 12:08 AM)albert schreef: [ -> ]Hoi Gert,

Groet Albert

Ik snap heel goed wat de parkdieren vereniging bedoeld, en ik kan mij uitstekend vinden in die visie.
Waarom zou je iets moeten verbieden??
Zorg gewoon dat iedereen die iets houd aan minimale huisvestingsvoorwaarden moet voldoen die voorgeschreven zijn.
En dat is ook met het verzorgen zo.
Dus houd je een olifant ,prima als jij genoeg plek hebt , stalling en aan kunt tonen dat jij het dier de benodigde hoeveelheid voeding kunt verschaffenen ,prima toch.
Desnoods moet je een soort toets doen voor bepaalde dieren daar zou ik meer in zien, en dan bijv ook dat er dan gecontroleert word voor bepaalde soorten of alles wel in de haak blijft.
De een is nu eenmaal gecharmeerd van een vogelspin en de ander van een olifant , waarom alles verbieden?
Dan kunnen we veel veel meer verbieden.
En inderdaad de guanaco niet op de lijst en de vicuna wel en ook een gordeldier???
Wie maakt nou eigenlijk die lijst vraag ik mij dan af want zoiets komt bij mij nou ook niet echt geloofwaardig meer over!!

Ja stel er ligt plotseling een klein zoet water dolfijntje in je vijver. Wat ga je doen? Politie bellen? Die denken dat je gek bent en komen niet. Dierenbescherming bellen idem dito. Dierenambulance heeft geen zoet water in de bus. Maar als er een vreemd dier over straat loopt en je belt de politie dan zeggen ze laat maar lopen die gaat vanzelf naar huis. De dierenbescherming had ook geen interesse. De dierenambulance ook niet. Wij zijn hem gaan ophalen en het bleek een lama veulen te zijn. Hier gekomen dook hij gelijk onder de veel kleinere alpaca merries om melk te zoeken. De dag erna was hij ineens populair bij de media en toen vanzelf ook bij de dierenbescherming en dierenambulance. 'Dierenleed' leeft bij veel mensen en is een hype. Makkelijk scoren en de nieuwe wet gebaseerd op de Positieflijst van Staatssecretaris Dijksma gaat ten koste van dieren omdat er dan sommige dieren niet of onder bepaalde omstandigheden in Nederland gehouden mogen worden en in de ons omringende landen wel. Stel er springt een zoet water dolfijntje de grens over. Het is dan onmogelijk om hem/haar terug te brengen of te verkopen.

Groet Albert
Pagina's: 1 2