Alpaca forum

Volledige versie: Albino veulen met voorpoten die verkeerd ombuigen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo allen,

Vandaag is er bij ons een albino cria geboren met blauwe ogen. De moeder is grijs en de vader zwart. Nu buigen de voorpoten precies dezelfde kant op als de achterpoten waardoor hij vreemd loopt. Ik kan helaas weinig vinden over albino cria's. Iemand ervaring met een albino of verkeerd ombuigen van pootjes? Ik hoor het graag!
Hoi Joyce,

De blauwe ogen kan komen doordat beide ouders het wit-allel dragen, als die samenkomen in het nageslacht krijg je blauwe ogen en kan doof zijn. 
Is het veulen wit of gekleurd? Heb nog even een engelstalig bestand toegevoegd voor meer duidelijkheid over de vererving van de BEW (blue eyed white).

Wat betreft de kromme poten kan het een tekort zijn aan vitamine D. Overleg even met je veearts of je het veulen kan behandelen. Het is wel eens voorgekomen hier en daar waarbij een behandeling de benen weer hebben recht gekregen binnen 6 weken. Dat is goed mogelijk.
Het kan ook eerder voorkomen bij een te vroeg geboren veulen. Is dat ook het geval?

Misschien kan je even een foto van het veulen toevoegen? Dan kunnen we de situatie beter beoordelen.
Beste Gert,

Ik ga nogmaals proberen een foto te uploaden, dat lukte net niet. Het veulen is gewoon op tijd geboren.
Je hebt de foto even doorgestuurd, bij deze voor iedereen die het dan zien kan. 
Zoals het lijkt is dit goed te verhelpen met extra vitamine D.

Het is een wit hengstje? En dus met blauwe ogen, dan zal ik er zeker niet mee gaan fokken later. Bij witte dieren is de kans op doofheid best groot. Je ziet het vaak niet omdat het gewoon met de kudde mee gaat. Je kan van achteren proberen in je handen te klappen als hij niets door heeft en zien of hij hierop reageert. Verder hoeft het geen probleem te zijn als het in een groepje verblijft.

Je  kan een foto uploaden door onderaan je bericht te drukken op bestand kiezen vanaf je harde schijf b.v. en vervolgens op Bijlage toevoegen aan de rechter kant van het scherm te klikken, dan zie je een bestandsnaam, vervolgens klikken op reactie plaatsen.
Hallo Gert,

Dank je wel voor je reactie, we gaan aan de slag met vitamine D. Van het fokken wisten we inderdaad al. Het is een wit hengstje, maar met veel rood rond de mond, neus, oren en ogen. Meer dan bij andere witte veulens. Ook lijken de voetzolen langer dan wij gewend zijn.
De voetzolen lijken ook langer omdat hij wat doorgezakte pootjes heeft. Dit zie je juist bij iets te vroeg geboren veulens. Een draagtijd van 345 wil nog niet zeggen dat het veulen volgroeid is hoor, dan kan het best nog een te vroeg geboren veulen zijn. Het tegengestelde kan ook, een veulen dat is volgroeid maar eerder dan 345 dagen draagtijd ter wereld komt.

Succes