Alpaca forum

Volledige versie: heeft iemand ervaring met echo apparaat van Preg Tone?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
heeft iemand ervaring met scan / echo apparaat van Preg Tone? ( te bestellen vanuit Amerika) om vast te stellen of de merrie drachtig is?
Wij waren laatst bij een NL fokker die dit apparaat gebruikte en er tevreden over was.
Je moet het apparaat wel op voorhand laten callibreren voor alpacas, vertelde hij.
Ben benieuwd of er meer fokkers zijn die dit apparaat kennen, en of het voor een leek ( niet dierenarts) makkelijk te doen is, en niet dat je verward wordt door de volle blaas van de merrie ipv het vruchtwater.
Geen ervaring mee. Het is dus geen echo apparaat maar een ultrasound apparaat die vruchtwater (of als je mis zit een volle blaas) detecteerd. "The patented PREG-TONE uses high frequency sound waves called ultrasound to detect amniotic fluid present during pregnancy."

Ben ook wel benieuwd of meer mensen dit apparaat kennen. Het is een stuk goedkoper dan een echo apparaat zie ik.

Zelf heb ik wel het liefst een echo beeld, want dat vind ik zo mooi om te zien Smile
Ik heb inmiddels wat op en neer gemaild naar Pregtone, ter info: een ultrasound scanner voor alpacas kost €280 incl. verzendkosten. Dit vind ik niet teveel, je krijgt weliswaar geen plaatje te zien van de vrucht, maar een doorlopende geluidstoon bij dracht. voor meer info over de callibratie en werkwijze:

http://www.rencocorp.com/preg-tone.htm

Bij afname van 5 scanners willen ze nog een behoorlijke korting geven zodat per scanner de prijs €245,- is incl. verzendkosten.
Hmm, misschien hebben meerdere fokkers hier oren naar?.
Ik ken tot nu toe 1 fokker die het naar tevredenheid gebruikt overigens.

Nog vergeten trouwens: van een zakelijke relatie kreeg ik vandaag een varkensscanner ( ook ultrasound) te leen, deze geeft wel beeld trouwens en geen geluid.
Ik heb deze even op mezelf geprobeerd en ik bleek " niet drachtig"
;-) ( en dat klopt) , benieuwd of en wat ik daarmee nog te zien krijg bij onze drachtige merrie.
Heb je geen drachtige merries op dit moment? Ik vind het soms moeilijk te zien op de scan als de veearts langs komt maar zou het graag wel zelf willen doen voor een nog betere controle. Dan wel met beeld uiteraard. De scanners die ik tot nu toe heb gezien vind ik nogal prijzig. Ze moeten wel goed zijn natuurlijk anders schiet je er nog niets mee op.
Jawel, heb wel een drachtige merrie, maar die is al 10 maanden drachtig, dus is er kans dat de vrucht al zo groot is dat het lastig te zien is ivm verschuiven van andere organen, dat ga ik dit weekend zien.
De scanner die ik te leen heb geeft beeld, de scanner uit Amerika werkt op dezelfde manier ( ultrasound) echter geeft geen beeld maar een geluidssignaal.
Wanneer je op de link klikt ( vorig bericht) kun je de technische fiche downloaden, prijs is niet duur vind ik.
Alpaca Brabant heeft er ervaring mee, van hem kreeg ik de info.
Vanaf bepaalde draagtijd kan je de embryo niet duidelijk meer zien,mijn veearts kan echter steeds (tot nu 100%)vertellen of ze drachtig zijn of niet.
Aan de hand vd baarmoeder,ipv het embryo.