Alpaca forum

Volledige versie: Hekwerk
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Hallo,

Wij krijgen begin januari onze Alpaca.
Het zijn 2 vrouwtjes die gedekt zijn.
Nu willen wij als afrasteringschapengaas toepassen.
Hoe groot mogen de mazen van het gaas zijn? Standaard
zijn de mazen ca. 10*15 cm.
Hoi Jeroenalpaca, welkom op dit forum.

Standaard gaas in prima. Maar hele grote mazen worden ook wel toegepast. Zelf vind ik het mooiste de mazen van harmonicagaas, dit echter wel duurder.

Gert
Hoi Jeroen,

Als je het voor het kiezen heb zou ik harmonicagaas kiezen. Dat blijft netjes als ze er tegenaan schuren. En ze kunnen er niet in verstrikt raken.

Groetjes, Anniek
Hallo Jeroen,
Harmonicagaas kan ik ook aanraden (uit ervaring).
Groetjes,
Anita
Een goedkopere en doeltreffende afspanning : weidepalen met een aantal spandraden tussen.
(09-01-2013, 09:41 AM)pure suri schreef: [ -> ]Een goedkopere en doeltreffende afspanning : weidepalen met een aantal spandraden tussen.

Dat is zeker goedkoper maar niet doeltreffend. Aangezien alpaca's (en ook andere grazers) het gras aan de andere kant van de afscheiding altijd lekkerder vinden gaan ze onder het draad door. Wij hebben dit zelfs al meegemaakt met gaas waarbij de onderkant 10-15 cm boven de grond hangt. Als het draad goed strak is gespannen zal de schade nog niet zo groot zijn, maar wanneer het draad wat losser hangt kan het dier zich hierin ophangen. Daarvan hebben we helaas al meerdere verhalen gehoord, met fatale afloop.
Schapengaas van het lichtere soort en een hoogte van 1.45m is ook niet zo duur t.o.v. harmonicagaas.
Helemaal niet akkoord Gert,heb een farm bezocht in UK met 450 alpacas alles zo afgespannen zonder problemen.
Is wel de bedoeling dat het stevige spandraden zijn die men geregeld kan bijspannen.
ivm schade aan het dier is het zeer veilig,mijn inziens veiliger dan schapengaas waarbij al meerdere malen cria's in verstrikt raakten,alsook de vacht beschadigt raakt bij knoopjes van de draad.
Harmonicagaas is prima,maar span maar eens 5 hectare af in verschillende aparte weides!
Kijk, zo zie je maar weer, iedereen heeft andere ervaringen. Zelf geen enkel probleem met schapengaas. Vraag me af hoeveel draden er wel niet gespannen moeten worden om de alpacas er niet tussen door te laten gaan. In Nederland hebben we te maken met kleinere weides dan in Engeland en zullen de dieren eerder geneigd zijn er onderdoor te kruipen.
Harmonicagaas blijft dan toch het meest ideale. Ook dat hebben we in een aantal weides, minstens 5 keer zo duur en inderdaad veel werk om aan te leggen, maar wel mooi!
Zelf hebben wij pas de afweging weer gemaakt welk type afrastering te gebruiken bij het oplevering van de nieuwbouw. Harmonicagaas was voor ons geen optie, aangezien we verplicht waren bepaalde houten palen te gebruiken vanwege beschermd dorpsgezicht. De commissie die hier toezicht op houd had het liefst een enkel prikkeldraadje op houten palen - haha! no way Smile

Onze keuze is gevallen op een fijnmazig gaas. Een stuk fijner dan regulier schapengaas (waar het hoofd van een alpaca gemakkelijk in vastgeraakt) maar iets grover dan harmonica. De horizontale afstand tussen mazen is zo'n 6cm. Het onderste deel (tot ca 1/2meter hoogte) heeft een verticale afstand die oploopt van ongeveer 3 naar ong 6 cm. Vanaf daar zijn de verticale afstanden ongeveer 9cm. Een mooie veilige maasgrootte waar een kopje eigenlijk niet door past. totale hoogte ongeveer 1.35, aangezien we het gaas een paar centimeter ingegraven hebben.
Rondom de buitenzijde ligt een greppel, waardoor er voor de paca's ook 'weinig te halen valt' aan de andere kant van het gaas.

Dit staat superstrak, het is een mooi zwaar gaas wat (nog) niet doorzakt en goed op te spannen is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, Jeroen. Weet niet waar je vandaan komt, maar mocht je in het noorden wonen kan ik je eventueel het adres van de agriwinkel waar we dit hebben gekocht geven. Het is lang niet overal beschikbaar.

Zelf zou ik 10*15cm vermijden. Dit hebben wij in het begin weleens gebruikt en ze gaan er in hangen, wat ten koste gaat van je vacht. Daarnaast heeft er bij ons weleens eentje in vastgezeten.

Groeten,

Kevin
AlpacaOord.nl
He Kevin,

Dat is ook een soort schapengaas toch? Zoiets gebruiken wij ook. Je kan het in verschillende diktes en hoogtes krijgen. Wij gebruiken de lichtere soort van 1.45 hoog, samen met spandraden waaraan het gaas vastgezet wordt kan het een mooi strak hekwerk worden. Gigagaas.nl hebben wij als de goedkoopste gevonden, en zeer snel franco thuis bezorgd.
Als palen gebruiken wij oude verwarmingsbuizen uit de tuinbouwkassen, goedkoop en gaan vaak langer meer dan de houten palen. Hout vinden wij wel mooier, maar is weer veel duurder. Als je de rest van het weiland netjes 'aankleed' zie je de lelijke palen ook minder.

Gert
Pagina's: 1 2