Alpaca forum

Volledige versie: onverwacht veulen overleden
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Wij zijn beginnende alpaca hobby houders.

hebben sinds half oktober 2drachtige alpaca's met beide veulen aan de voet.
gisteren is ons alpaca veulen van 8 weken overleden.

sinds maandag zonderde ze zich van de rest van de alpaca's af. (onze dierenarts vond dat het goed ging met haar) maar dinsdag avond ging ze in de schuur liggen en bleef ook liggen als je er naast ging zitten. terwer ze normaal gesproken weg loopt. kopje kwam niet hoger dan 20 cm van de grond.
volgende dag hebben we melk bijgevoerd. ze dronk 150 ml.
die middag kwam de dierenarts. ze was ondervoed en onderkoeld. er moest een infuus in. dat ging misAngryAngry en er werd een slagader geraakt.
bloeden stopte niet meer en infuus ging er niet in, half uur later is ons lieve schattige alpaca veulen overleden.

heeft er iemand tips voor ons?
hoe konden wij dit voorkomen?, of denken jullie aan iets anders dan ondervoed?, waar moeten we op letten?

Daarnaast hebben we nog een drachtige merrie lopen met een veulen van 3 maand. de volwassene merrie is ook erg mager, je ziet de schroft gewoon goed zitten. het veulen is wel mooi gevuld naar mijn idee.
hoe krijgen we moeder weer op een goede conditie, bieten pulp werkt dat? en zoja hoeveel per dag?

hoop dat iemand ons kan helpen en informatie te geven.
wij wonen in het midden van het land en hier zijn geen veeartsen met veel ervaring over alpaca's.
graag zou ik weer willen weten waar ik op moet letten of wat ik zou kunnen doen.
Hoi Manon,

Vreselijk om een veulen te verliezen, maar helaas gebeurt dit nu eenmaal met levende have. Dit kan iedereen overkomen. Bij alpaca's is het vaak moeilijk om gelijk de oorzaak van de ziekte te herkennen. Een algeheel onderzoek naar werking van de darmen, controle oogleden op bv bloedarmoede, mestonderzoek, lichaamstemperatuur etc, etc, is dan het eerste wat je gaat doen. Bij twijfel uiteraard een dierenarts inschakelen.

Drachtige en lacterende merries hebben vaak wat extra voer nodig om in conditie te blijven. Dit kan door het voeren van wat extra pulp brok, lucerne of grasbrok. Hooi en water moet het gehele jaar door op voorraad zijn. Lees ook het het volgend artikel in het Archief van Alpaca-Ranch.

Gert

ps ben je ook al ingeschreven voor onze nieuwsbrief voor meer informatie over de alpaca?
Hoi Manon,

Vreselijk om dit mee te maken. Zoals Gert al zegt is dit de keerzijde van het houden van levende dieren. Het kan ook zijn dat ze ondervoed was omdat ze iets onder de leden heeft gehad.

Wat wij doen met onze cria's is elke dag wegen. Zo kun je dagelijks zien of het voldoende gewicht bij krijgt. In de eerste 1-2 dagen kan het gewicht wat omlaag gaan, maar gedurende die weken moet het gewicht redelijk stijgen. Ongeveer een kilo per week.

Magere merries voeren we extra lucernemix.

Groetjes, Anniek
dank jullie wel!

Ik zal me even inschrijven voor de nieuwsbrief, leuk!

Verder hebben we onderzoek laten doen en het bleek dat ze inderdaad ondervoed was, doordat de uiers van de moeder ontstoken waren, maar dat ze ook een lever probleem had.

Bedankt voor de tips, zo kan ik ons andere veulen en de opvolgende misschien beter in de gaten houden!
Het is altijd erg spijtig om een cria te verliezen.
Misschien een tip om het te voorkomen bij mastitis,aangezien je de cria's niet steeds weegt op 8 weken.
Wanneer de cria's mest in de hals heeft ,direkt de uiers van de moeder controleren.
Uierontsteking (mastitis)komt bij elk zoogdier voor en is zo pijnlijk dat de moeder niet meer laat zogen,de cria's nemen dan elke mogelijkheid te baat en als de moeder stilstaat om mest te deponeren grijpen ze hun kans om te drinken.(langs achter).
Hierdoor heb ik een cria & moeder kunnen redden,gebeurde 42 dagen na de geboorte plaats.
Bij ons heeft 1 merrie ook een uierontsteking gehad, echter was dit slechts in 1 kwartier, dus de andere 3 tepels waren nog goed om van te drinken. Wel even het dier met antibioticum behandelen en indien mogelijk de ontsteking dagelijks leeg trekken. De ontstoken kwartier is verloren en zal ook volgend jaar geen melk geven. Je voelt een ontsteking doordat de uier hard wordt.
Ook wij hadden afgelopen koude en lange winter een hengstje van 6 mnd die stond te rillen en die ondervoed bleek te zijn. Door de dikke vacht heb je dat zo snel niet in de gaten. Hij heeft een infuus gehad, en wij hebben hem met zijn moeder apart in een stal gezet met een warme infraroodlamp. Volgens onze bevindingen geven de moeders in de winterdag de crias minder melk ter bescherming van hun zelf. Het hengstje en de moeder staan nu ook nog apart zodat hij voldoende voedsel tot zich kan nemen. Als we hem in de kudde hadden gelaten dan had hij te weinig binnen gekregen, want aan de voerbak is het een drukte van jewelste. Het is ook mogelijk om infuus onderhuids te geven, dat is minder gevaarlijk als via een ader toe te dienen.