Alpaca forum

Volledige versie: vastzittend corpus luteum
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo, wij proberen een van onze alpacas voor de 2e keer te fokken (1e cria geboren in September 2011). Echter ze toont totaal geen interesse, zelfs integendeel, ze gedraagt zich alsof ze al zwanger is, wat zeker niet mogelijk is. Men heeft mij hier (in de USA) verteld dat het vermoedelijk een "retained CL" (vastzittend CL) is. Mijn vraag is nu lost dit vanzelf weer op, of moet ze hierbij geholpen worden (Estrumate willen ze haar geven). Ik heb geen haast om haar te fokken, we zijn nog slechts in de hobby fase, dus ik voel er meer voor om de natuur z'n beloop te laten. Graag jullie mening! Vriendelijke groeten vanuit de USA....
Hoi,

Bij het aanwezig zijn van de CL laat de merrie zich inderdaad niet dekken. Dan is Estrumate een prima oplossing. Hier worden verschillende manieren van behandelen toegepast. De een geeft gelijk een hoge dosis van 5ml IM gevolgd door het laten dekken een aantal dagen later. De ander geeft 1ml en laat haar de volgende dag bij de hengst. Gaat ze niet liggen geef haar nog eens 1ml estrumate, weigert ze nog steeds herhaal dan de behandeling. Wanneer er dan nog niets gebeurd wacht je 10 dagen en herhaal je het bovenstaande. Er zijn fokkers die hiermee succes hebben. Receptal op de dag van dekken wordt ook door sommige dierenartsen aanbevolen. Dus overleg even met je dierenarts naar de mogelijkheden. Wanneer een merrie te lang niet drachtig is geweest wordt het soms moeilijker haar drachtig te krijgen. Normaal gesproken laten we een merrie om die redenen 2 weken na de geboorte weer dekken.

Succes en hou ons op de hoogte.

Gert

Bedankt Gert voor je reactie! Het lijkt erop dat ze hier in de USA dezelfde methodes toepassen. Ik was ook benieuwd of het voor de merrie kwaad kan om het niet te behandelen en de natuur z'n beloop te laten. Dus gewoon afwachten tot ze het vanzelf weer los laat. Is dat een mogelijkheid?
Kan er ook een andere oorzaak zijn dat ze niet gedekt wil worden? Het meest merkwaardige is haar gedrag op het moment. Normaal gesproken is ze de meest vriendelijke alpaca, altijd bij je in de buurt en begroet iedereen. Als ze zwanger is is ze totaal het tegenovergestelde, rent van je weg en wil niets met je te maken hebben. Nu zit ze er zo'n beetje tussen in. Als ik het even doorzet dan wil ze wel geaait worden en blijft ze bij me staan, maar niet lang en ze komt niet uit zichzelf. Ben benieuwd naar je reactie. Groeten.....
Als je 100% zeker bent dat ze niet gedekt kan zijn is het gedrag soms moeilijk te verklaren. Wij hadden een merrie waarvan we dachten dat ze goed drachtig was. In het voorjaar controleren we nog wel eens extra met de hengst, 1 keer is ze heel vluchtig gedekt, duurde maar even. Daarna wilde ze niets met de hengst te maken hebben. In de zomer werd ze echt dik! Dus dachten we dat het vluggertje een foutje was en zaten te wachten op een geboorte. Het kwam maar niet, blijkt nu toch dat het vluggertje uiteindelijk een goede dekking is geweest en voorheen dus haar dracht had verloren. En sommige merries zijn veel dikker dan andere. Je kan je erop verkijken.

Heb je ook met verschillende hengsten geprobeerd? Soms klikt het gewoon niet met een hengst. Ik denk dat als een merrie 1 jaar of langer leeg gestaan heeft dat het gedrag ook anders is naar hengsten als ze weer gedekt moet worden. Sommige merrie moet je dan 'dwingen' om te gaan liggen. Toedienen van hormonen kan dan soms helpen. Maar als het CL nog steeds aanwezig is lijkt de hormoonhuishouding van slag, ze moet dus eerst 'schoon' zijn. Ik zal het gewoon eens met estrumate proberen, ik weet niet of CL zomaar kan verdwijnen vanuit zich zelf, vraag je dierenarts eens.
Ik heb de dierenarts ook al ingeschakeld, maar hij wist niet meteen een antwoord. Hij is het voor me aan het uitzoeken. Ik houd je op de hoogte.
Hallo

Is een corpus luteum vrij vertaalt, een schijnzwangerschap of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap?
Wij krijgen onze merrie ook maar niet gedekt en ik weet niet goed waarom, behalve dan dat ik nu aan de hengst ga twijfelen?

Groetjes Agnes.
Corpus Luteum is een geel lichaam dat verantwoordelijk is voor de vorming van progesteron en de onderhoud van de zwangerschap. Maar het kan zijn dat dit geel lichaam bij een mislukte bevruchting toch op de een of andere manier achterblijft waardoor het dier misschien denkt zwanger te zijn terwijl het toch niet zo is. Mocht dat het geval zijn dan is dit geel lichaam weg te spuiten met Estrumate om zo alles te schonen om een nieuwe bevruchting mogelijk te maken.
(05-11-2012, 05:25 PM)Gert schreef: [ -> ]Corpus Luteum is een geel lichaam dat verantwoordelijk is voor de vorming van progesteron en de onderhoud van de zwangerschap. Maar het kan zijn dat dit geel lichaam bij een mislukte bevruchting toch op de een of andere manier achterblijft waardoor het dier misschien denkt zwanger te zijn terwijl het toch niet zo is. Mocht dat het geval zijn dan is dit geel lichaam weg te spuiten met Estrumate om zo alles te schonen om een nieuwe bevruchting mogelijk te maken.

Hallo Gert

Hoe weet je dat dit het geval is met een merrie?

Vr Groet Agnes.

Misschien is het te zien door een inwendige scan, vraag het een aan je veearts. Als de merrie niet drachtig is en ook niet gedekt wil worden is het proberen waard om het dier schoon te spuiten met estrumate. Het kan ook zijn dat merries die lang leeg staan een moeilijke eisprong hebben, dan kan je receptal gebruiken om dit op te wekken.
Een klant van ons heeft een keer een merrie gehad die een ontsteking in de baarmoeder had waardoor de dekkingen steeds mislukten, dan dient dit eerst behandeld te worden.
Je ziet dat er verschillende oorzaken zijn waardoor een merrie niet drachtig kan worden. Dus laat haar eens door een veearts onderzoeken om er zeker van te zijn wat er aan de hand is.
(06-11-2012, 05:37 PM)Gert schreef: [ -> ]Misschien is het te zien door een inwendige scan, vraag het een aan je veearts. Als de merrie niet drachtig is en ook niet gedekt wil worden is het proberen waard om het dier schoon te spuiten met estrumate. Het kan ook zijn dat merries die lang leeg staan een moeilijke eisprong hebben, dan kan je receptal gebruiken om dit op te wekken.
Een klant van ons heeft een keer een merrie gehad die een ontsteking in de baarmoeder had waardoor de dekkingen steeds mislukten, dan dient dit eerst behandeld te worden.
Je ziet dat er verschillende oorzaken zijn waardoor een merrie niet drachtig kan worden. Dus laat haar eens door een veearts onderzoeken om er zeker van te zijn wat er aan de hand is.

Hoi Gert

Bedankt voor je reactie.
We hebben inmiddels de merrie en de hengst bij elkaar gelaten en ze is nu 2X gedekt, zondag en vandaag dinsdag.
Beide keren duurde het niet lang moet ik zeggen Rolleyes
Dit is het plan: ik laat de merrie nakijken door een veearts, mocht er niets aan de hand zijn met haar dan gaat de hengst weg en schaf ik een nieuwe hengst aan.
Niet leuk, maarja geen veulentje is ook niet leukConfused

Groetjes Agnes.