Alpaca forum

Volledige versie: Artikel in Levende Have
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
In het aprilnummer van magazine Levende Have publiceren we een artikel over embryotransplantatie, met een voor- en een tegenstander. De voorstander hebben we al gevonden. Nu nog een tegenstander. Wie wil zich daarover uitspreken? Neem contact op met Jinke Hesterman, info@levendehave.nl
Wie wil zijn/haar mening kwijt in het blad "Levende Have" over embryotransplantatie (ET)? Ik kan me best voorstellen dat er fokkers (hobby of professioneel, dat maakt niet uit) zijn die ET onnatuurlijk, niet diervriendelijk, te snelle vermeerdering, te duur etc. etc. vinden. Jinke van Levende Have is op zoek naar je mening. Reageer wel snel want het is voor het volgend nummer.

Ik kan me ook best voorstellen dat je denkt, goede mogelijkheid om snel je kudde te verbeteren. Wil je je mening niet ventileren in Levende Have? (wordt goed gelezen hoor!) Smile Dan mag het ook hier op het forum.
Mijn kennis over ET is helaas niet goed genoeg om er een gegronde mening over te kunnen geven, anders had ik dat best willen doen. Ik kan alleen zeggen dat het bij mij niet goed voelt, maar ben ik daarmee de 'geduchte tegenstander' die Levende Have nodig heeft? Smile

Wáárom E.T als je een dier ook op een gewone manier kan laten bevruchten?
Ik vind dit wel erg overdreven hoor, koop dan gewoon goede dieren erbij en verbeter zo je kudde.
Bij ons mensen wordt toch ook alleen IVF toegepast als het niet op de natuurlijke manier lukt?
Het lijken wel "goudhaantjes"op deze mannier bovendien wat bereik je ermee, de alpaca wordt meestal gebruikt als veredelde grasmaaier of voor shows men kan beter wat meer moeite en energie steken in het creëren van een markt voor de wol want daar is een alpaca uiteindelijk héél goed in.
Natuurlijk moet ieder voor zich weten hoe hij fokt maar ik vind het over de top.

Groetjes Agnes.
wij vinden dat er voldoende goede en betere dieren zijn, waarom dan E.T., je kudde verbeteren is voor iedereen steeds beter, maar moet dit dan juist met E.T., kan dit dan niet door met een zeer goede hengst te kweken, minder duur en meer efficient.
Wanneer je zou kunnen aantonen dat de E.T. volledig vrij zijn van erfelijke gebreken en wanneer je er grote prijzen mee zou kunnen winnen door je dier te verbeteren op alle vlakken, zowel vb. bouw, wol, dan kan ik begrijpen dat sommige mensen bereidt zijn hiervoor veel geld te geven, maar op dit moment vindt ik zoals agnes hier omschreven dit over de top.
En vindt ik ook dat we eerst maar eens moeten proberen een degelijke markt op te zetten waarin we met de wol voldoende kunnnen verdienen, ik vindt het vooral spijtig dat er zoveel wol wordt weggegooid hier en zoveel wol wordt ingekocht via andere landen om dingen mee te maken of te verwerken en dan hier verkocht te worden.
Ik ben ook geen voorstander .
Ik vraag mij af hoe dit is voor de merrie waar steeds weer de vrucht wordt weggehaald, drachtig en dan weer niet, kort daarop weer drachtig en wordt het weer weggehaald.
Heeft dit nog iets te maken met liefde voor dieren of de liefde voor snel geld verdienen ?
(09-02-2012, 10:08 PM)Eefje schreef: [ -> ]Heeft dit nog iets te maken met liefde voor dieren of de liefde voor snel geld verdienen ?

Zelf passen wij ook geen ET toe bij onze alpaca's met name om de quote die Eefje hierboven noemt. Je kunt natuurlijk snel sprongen vooruit maken om de kwaliteit van je kudde te verbeteren, maar om merries te behandelen als 'broedmachines' Huh, dan zien we toch liever de natuurlijke vermeerdering. Economisch gezien niet de juiste instelling maar wij hoeven ook niet te leven van onze alpaca's, wij hebben ze omdat we het geweldig vinden om met ze te werken.
Toch kan ik me voorstellen dat een wat slechtere merrie gebruikt wordt als draagmoeder voor een embryo afkomstig van de 'perfecte ouders'.

Een voorstander ben ik niet, een tegenstander ben ik niet, maar toepassen doe ik ook nog niet. Confused