Alpaca forum

Volledige versie: hallo alpaca lovers
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo,

Ik zal me even voorstellen.
Ik heb sinds een aantal maanden [2 ongeveer] 2 alpaca's van nu ondertussen 1 jaar oud.
Het zijn een mooi bruin vrouwtje en een abrikooskleurig mannetje.
Ik heb net gelezen dat het niet altijd handig is om man en vrouw bijelkaar
te houden, maar ik heb voordat ik ze kocht bij verschillende alpacaeigenaren geïnformeerd.
En deze hadden allemaal de merries met een hengst bijelkaar lopen!?!
Maar ik zal het gaande weg wel zien en horen op dit forum, kan ik er altijd nog verandering in brengen.
Ik hoop nog veel te leren over de alpaca's.

groet Geke
Hoi Geke,

Welkom op het forum!

Op het forum heb je waarschijnlijk deze discussie gezien? http://www.forum.alpaca-ranch.nl/forum/s...php?tid=44

Als jouw koppel goed met elkaar overweg kan, dan kun je ze volgens mij best bij elkaar laten staan, maar dan zou ik de hengst denk ik wel laten castreren om problemen te voorkomen. Als je echter met deze twee wilt gaan fokken dan zou ik toch andere maatregelen gaan nemen als je de mogelijkheid hebt.

Wij hebben het groepje heel lang compleet gehouden (een ruin, een jong hengstje en een ouder vrouwtje), maar hebben nu toch de mannen en de dames (vrouwtje heeft inmiddels een jong) apart gezet. Het hengstje kreeg door hoe hij moest dekken en viel haar steeds lastig, ondanks afspugen en dergelijke. Dus mijn ervaring: één hengst bij één merrie is te belastend voor de merrie. Maar ik kan me indenken dat één hengst bij meerdere merries nog wel zou gaan.