Alpaca forum

Volledige versie: Wolanalyse: labs en ervaringen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hoi, misschien is het leuk een overzichtje te maken met laboratoriums die wol analyseren en ervaringen uit te wisselen. In andere topics zag ik AAFT en Ymccol voorbij komen.

Ik heb zelf wolmonsters klaarliggen voor verzending naar het AAFT (gewassen en al), maar loop nu even vast op de creditcard betaling. Die heb ik namelijk niet...
Jammer dat je nu pas een wolmonster hebt. We hebben dit voorjaar het AAFT bij ons op het bedrijf gehad. Niet alleen voor een workshop, maar ook om de wolmonsters te testen. Omdat de monsters niet naar Australiƫ opgestuurd hoefden te worden was het wassen van de monsters niet nodig. Volgend jaar zullen we dit zeker gaan herhalen, dus op tijd monsters nemen (mei) en dan kunnen ze worden opgestuurd naar Alpaca-Ranch te Meeden of naar Bata4en in Haaften.
In onze nieuwsbrieven hebben we al eens het verschil uitgelegd tussen Yocom-McColl en AAFT. Bij het AAFT krijg je een mooie grafische weergave van de woldiameter over de lengte van tijd. Hierdoor kan je zien of een dier misschien ziek is geweest of dat een dier andere voeding heeft gehad. Heel interessant.

Gert
Wolanalyses worden niet meer in Nederland uitgevoerd, maar je kan je monsters opsturen naar Engeland, dan hoeven de monsters niet zo schoon gemaakt te worden als wanneer je rechtstreeks naar AAFT in Autraliƫ opstuurt. Meer gegevens over hoe je monsters moet nemen en waar je het naartoe kan sturen is te vinden op AAFT Europe.