Alpaca forum

Volledige versie: hoeven knippen
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hoever moet ik nu de hoef van een alpaca bij werken, ik lees dat je het met een felco schaar kan doen.
De onderkant van de nagels moeten gelijk lopen met de onderkant van het zachte gedeelte van de voet. Dus het puntje van de nagels raken ongeveer net de grond als de alpaca staat. Regelmatig bijknippen houdt in dat je niet rigoreus hoeft terug te knippen met het gevolg dat je in het leven kan knippen. Een schaartje dat wij erg handig vinden is te zien op de foto in de bijlage.

Gert
Hallo mensen,
Een van onze alpaca's heeft het zelfde probleem, n.l te lang doorgegroeide hoefjes.
Kan ik deze nu in een keer terug knippen?( ik kan er wel een foto van maken hoor)
Ik hoor graag jullie reactie.
groetjes Paul
Een foto zou wel makkelijk zijn. Meestal probeer je zover mogelijk terug te knippen tot een goed model. Je kunt op het snijvlak wel zien of je nog verder kunt knippen of niet i.v.m. de bloedvaten. Een een druppel bloed is niet direct heel erg hoor, gewoon even ontsmetten en klaar.